Monark Monarscoot som inte går trots ny tändspole och kondensator

Fråga: Hej, jag har en Monark Monarscoot från 1960-talet som jag har lite problem med. Den var mycket svårstartad när jag köpte den för någon månad sen och efter en längre runda ville den till slut inte starta alls. Den hade ingen choke och dessa delar till förgasaren gick inte att få tag i, därför köpte jag en ny. Gick fortfarande inte att starta, hade gnista men den såg inte ”rätt” ut. Bytte kondensator och fick en gnista som såg bättre ut men ville fortfarande inte starta. Märkte efter detta att jag inte hade gnista hela tiden. Bytte då tändspole och då gick den igång så fint. Körde hela helgen och nu när jag ville starta drog den igång men det tog ett par kickar. Den var slö och ville inte riktigt ge allt på fullgas, skulle ställa om munstycket till bensinen och då ville den inte mer.

Jag har en fin gnista fortfarande så det borde inte vara något problem med det, jag får även fram bensin då tändstiftet är blött. Eftersom den har gått och inte låter knasigt borde den tända på rätt ställe också? Den borde gå, men jag blir inte klok på det.

Kan även nämna det att jag tycker den låter med från motorn så länge den driver efter att jag härjat i tändsystemet, när jag kopplar tystnar den förstås. Kan det ha hänt något när jag dragit på och av svänghjulet?

Tacksam för svar

/Mikael

 

Svar: Om tändstiftet blir blött är förmodligen gnistan för svag för att orka tända bränslet. Det krävs i runda tal tio (10) gånger så hög spänning för att gnistan ska orka hoppa över tändstiftets elektroder under kompressionstryck jämfört med i fria luften. Om man vänder på steken så ska gnistan kunna tio gånger längre ute i fria luften vilket blir 5 mm på en moped där elektrodavståndet är 0,5 mm.

Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden så blir gapet cirka 5 mm och håll detta ”provstift” mot jord när gnistan testas. Om den inte orkar hoppa här kommer den inte att orka hoppa 0,5 mm inne i motorn heller. En annan orsak till blött stift är om förgasaren flödar (kraftigt). Då kan det bli för mycket bensin i förhållande till luft så att motorn inte tänder. Trolig orsak är då flottören.

Tyvärr säljs det idag många nytillverkade tänddetaljer till gamla mopeder som håller låg eller ojämn kvalitet och det händer ibland att motorn går sämre med nya delar. Men testa först med lite olika brytaravstånd, någon tiondel upp eller ner. ILO-motorn ska ha ett brytaravstånd på 0,3-0,4 mm och det är brytaravståndet som avgör hur stark gnistan ska bli. Förtändningen på motorn ska vara 2,5 mm.

Oljudet du beskriver kommer nog inte från svänghjulet om inte ramlagren är väldigt glappa. Det kommer förmodligen från växellådan och kan vara skadade kuggar eller dåliga lager. ILO-motorn har en rem mellan vevaxel och koppling och den hörs inte alls, men det händer att felaktiga packningar i transkåpan ”sågat” isär remmen på längden.

Jim Lundberg

Monark Monarscoot som inte går trots ny tändspole och kondensator
Abriss (fältbrytningsavståndet) mäts mellan den magnet som passerat tändspolen och spolens polsko precis när brytarna ska till att öppna. Svänghjulet på bilden roterar medsols.
Det är trångt innanför svänghjulet och därför har nästa magnet hunnit fram till spolens polsko.
Rulla till toppen