Kort eller lång gänga på tändstiftet?

Fråga: Behöver experthjälp för att få klarhet i ett par saker:

1. Vad är poängen med lång eller kort gänga på tändstiftet? Jag behöver köpa ett nytt och det är kort gänga som heter BM6A, men jag vet en annan likadan Novolette med Rex motor som har ett tändstift med lång gänga och ägaren tycker att den går bättre med det än med kort gänga, gnistan blir bättre vad jag förstår.

2. Jag har starka funderingar på att i vinter byta från originaltändspole till en utvändig som du har gett mycket tips om, det verkar så pålitligt och jag tror att jag klarar det om jag tar det lugnt, blir gnistan lika stark som tidigare tycker du Jim, är det systemet pålitligare än original, om du får säga din åsikt.

Mvh Anders

 

Svar: Den vanligaste gänglängden på 14 mm tändstift är 3/8″ (9,5 mm), 1/2″ (12,7 mm) och 3/4″ (19 mm). På de flesta mopeder är det 1/2″-längden som gäller. Men att stoppa i ett 3/4″-stift i en moped kan dels leda till att kolvtoppen tar i tändstiftet och om man lyckas köra med motorn kommer de gängor på tändstiftet som sticker in i förbränningsrummet att fyllas med sot. Resultatet blir då så småningom att man inte får ur tändstiftet. Lång gänga används ofta i aluminiumtoppar – särskilt med vattenkylning – för att helt enkelt nå in i förbränningsrummet. Dessutom är aluminium så mjukt att gängorna kan brista och då är fler gängor (=längre) en fördel. I gjutjärnstopplock är godset starkare och då används kortare gängor.

Men kan det vara så att det istället handlar om olika utstick på själva elektroden? Det finns tändstift där mittelektroden sticker ut mer ur stiftet än normalt. Varför vet jag inte, men dessa stift fungerar ofta i en motor för ”normala” tändstift, men även här får man se till att elektroden inte når fram till kolvtoppen.

Jag har monterat utanpåliggande tändspolar på samtliga av mina (och snart hela min omgivnings) tvåhjulingar – både mopeder och motorcyklar, och med flera tusen mil i ryggen kan jag säga att det fungerar perfekt. Spolen får utmärkt kylning i fartvinden och behöver dessutom inte ha några kritiska mått eftersom den inte ska klämmas in bakom ett svänghjul. Byt till utanpåliggande så slipper du problem. Operationen är enkel och man gör inga ingrepp på motorn – man bara återanvänder en ”avliden” tändspole som får driva den utanpåliggande tändspolen. Flytta gärna ut kondensatorn och sätt den ute vid spolen så slipper den också all värme från motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen