Expressmotor som fyrtaktar och ändrar förtändning

Fråga: Hejsan, Jag har två Radexi-moppar från 1955 (?), bägge med Express-motorer. Bägge var fullständigt ihoprostade vrak när jag fick dom, det var inte mycket som rörde sig på dom då, men jag har plockat isär och fixat till dom så att dom nu funkar. Den ena går som den skall, den startar relativt lätt, och går rent utan choke efter 100? meter, då den även har en vettig tomgång.

Men den andra är skum: Den fyrtaktar våldsamt vid starten, och sedan avtar successivt fyrtaktandet, men det tar i alla fall minst 1 km innan den går rent. Den har taskig tomgång även när den är varm. Om man kör den på låg last en längre sträcka (typ på en skogsstig), så köver den sig ordentligt när man börjar gasa på igen. Motorn har en oljepåfyllningsskruv på ovansidan, vilken även skall funka som ”växellådsventilation” genom att den har borrat ventilationshål. När motorn har blivit varm, så får jag en känsla av att den sölar olja ur denna skruvskalle, precis som om det blir ett övertryck i växellådan vilket petar ut ”stänkolja” inifrån växellådan. Stämmer symptomen med en läckande packbox vevhus/växellåda?

Jag har bytt förgasare mellan den korrekt fungerande och den skumma moppen, men felet tycks följa moppen och inte förgasaren (även om den skumma moppen har fått en Bing-förgasare, i brist på en Pallas-dito). Så det känns inte som om fyrtaktandet är ett soppaproblem… Tändningen beter sig också lite skumt: Jag prioriterar en vettig abriss framför ett korrekt brytaravstånd. Har väl antagligen p.g.a. detta ett brytaravstånd På ca 0,20 – 0,25 mm, jag vet inte så noga, men abrissen ger mig i alla fall en bra skjuts i gnistan.

När jag kollar förtändningen med en stroboskoplampa, så visar det sig att förtändningen varierar beroende av varvtalet (Kommer inte ihåg om högre varv ger mer eller mindre förtändning), men tändningsplattan är nu i alla fall så statisk som den var 1955, och den borde därför inte variera något nämnvärt beroende av varvtalet kan man tycka. Men den varierar sig säkert 15-20 grader nu, minst, mellan tomgång och rusvarv. Kan detta huvudsakligen bero på att brytaravståndet är för litet, eller är det troligare att det härrör ifrån ett (litet) glapp i ramlagren i kombination med brytaravståndet? Ingen av mopparna är igensotade i sitt respektive avgassystem.

Alltså: Tips på varför den fyrtaktar/köver sig mm, samt varför förtändningen ändrar sig beroende av varvtalet emottages tacksamt…

Erik

 

Svar: Om packboxen i vevhuset läcker på transmissionssidan så brukar det ryka rätt ordentligt ur avgassystemet eftersom växellådsoljan då sugs in i vevhuset. Att det tränger ut olja ur ventilationshålet kan bero på en läckande packbox, men även på för tunn eller för mycket olja i växellådan. Det kan kanske vara så att oljan rinner in i vevhuset under lång tid via en sliten packbox eller en läckande packning mellan blockhalvorna så att det hinner samlas en större mängd olja exempelvis under natten – men det borde även här ryka ordentligt ur avgasröret vid starten. Jag vet inte vad ordet ”köver” betyder, men om motorn fyrtaktar får den förmodligen för mycket bränsle i förhållande till luft. Även om avgassystemen är ursotade kan det vara idé att skifta avgassystem på mopederna och se om felet följer med. Om du ska byta packboxarna i vevhuset har de måtten 17x28x6 mm på Expressmotorn (bägge sidor).

Jag brukar också prioritera abrissmåttet (fältbrytningsavstånd) före brytaravståndet, men om brytaravståndet blir så litet som på din motor – alltså 0,20-0,25 mm så kan detta leda till att brytningen blir ofullständig. Gnistan mellan brytarna släcks för sakta eller inte alls vilket även leder till snabb avbränning av kontaktytorna. På din motor ska brytaravståndet (som ger rätt abriss med friska brytare) vara 0,30-0,40 mm och abriss ska då bli 7-10 mm på Expressmotorn. Det lilla brytaravståndet på 0,20-0,25 mm kan vara orsaken till att stroboskoplampan får fel signaler på grund av att gnistan mellan kontakterna inte släcks helt eller för sakta. Dessutom kan glappa ramlager samt en sliten fiberbussning i brytararmen en ”fladdrig” förtändning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen