Kan man använda en 40 mm Puchkolv i en ILO FP 50?

Fråga: Hej Jim. Jag har en Monark Monarped med ILO FP50 motor som behöver borras. Jag har redan nu en modifierad puchkolv vilket fungerar hyfsat men cylindern är sliten. Hur mycket kan man borra en ILO-cylinder? Jag funderar på en 40 mm puchkolv – original är 38 mm. Kommer detta att fungera och vad kostar det att borra en cylinder?

Jan Anderssson

 

Svar: Puchkolven på 38-39 mm (med 10 mm kolvbult) passar nästan perfekt i en ILO FP 50-motor. Man kan behöva ta av den ca 2 mm i underkant för att insugets öppningstid (durationen) ska bli lika stor som med en originalkolv. Du kan välja att borra cylindern efter Puch överdimensionskolvar på 38,5 eller 39,0 mm vilket har en fördel gentemot puch 40 mm kolven.

Det är nämligen så här att Puch 40 mm kolven som finns att köpa är en trimkolv till deras 60 cc cylinder (egentligen 54 cc…) och har därför en kort skört, alltså kolven har en ”fabrikslucka” . Man kan tycka att mer kubik ger en starkare motor, men då trimkolven är väsentligt kortare än originalkolven (ganska mycket längre öppningstid) så tappar motorn en del av bottenvridet. En ILO FP 50 med Puch 40 mm trimkolv blir ganska trött under 20 km/t men får en höjd toppfart på 6-8 km/t. Den blir med andra ord en sämre backtagare (om man inte har farten uppe) än med originaldurationen, men istället gör den kanske drygt 40 km/t på plan mark.

Jag skulle nog hellre rekommendera att du borrar till 39 mm (2:a överdimension) och putsar av en aning på kolvens underkant tills den får originalduration. Då får du 51,3 cc och en motor med mer bottenvrid. Om du ändå väljer 40 mm trimkolven så bör du säga till den som borrar att fasa av avgas- och överströmningsportarna ordentligt då denna kolv har en ganska tunn och skör L-ring i översta spåret som kan ticka (eller skadas) under gång om portarna lämnas orörda.

Jag har dålig koll på priser för cylinderborrning, men mellan 300-500 kronor kan det nog kosta. Tänk på att den som borrar vill ha nya kolven att mäta på innan de borrar för att få till rätt kolvspel. ILO-cylindern går att borra ända upp till 41 mm, men då blir insticket (cylinderkjolen) ganska tunnväggigt.

Jim Lundberg.

Rulla till toppen