Chevrolets sexor

Fråga: Vad skiljer på Chevrolets gamla sexor och vilka delar passar mellan de olika motorerna? Mest intresserad av de som tillverkade på 1960-talet.

Svar: I början av 1960-talet körde Chevrolet fortfarande med en utveckling av den motor som kom redan 1937 – den pålitliga gamla Blue Flame. Den fanns i storlekarna 235 cui och 261 cui – den senare mestadels i lastbilar.

Under 1962 kom en ny motorgeneration som var lättare, starkare och hade annat bultmönster till växellådan. Först ut var 194 cui och 1963-1967 fanns 230 cui medan 250 cui kom 1966. 230:an hade för övrigt samma borrning och slaglängd som V8:an på 307 cui.

Nu har jag inte skruvat med Chevrolets sexor alls, men i rimlighetens namn borde de flesta delarna passa mellan de olika motoralternativen inom samma generation.

235 cui (-1962) Borrning x slaglängd: 3,5625″ x 3,94″

194 cui (1962-1967) Borrning x slaglängd: 3,5635″ x 3,25″

230 cui (1963-) Borrning x slaglängd: 3,875″ x 3,25″

250 cui (1966-) Borrning x slaglängd: 3,875″ x 3,53″

Någon i vår kunniga läsekrets som kan verifiera vilka delar som passar? Lämna en kommentar i rutan nedan.

Rulla till toppen