Piaggio Ciao som stannar efter en stunds körning

Fråga: Hej. Jag har ett problem med min Ciao jag fick av min svåger som jag och min kompis inte blir kloka på. Vi har bytt tändspole och kondensator. Vi har varit ute och kört när den helt plötsligt dör. Några gånger har jag fått igång den igen men andra gånger fått rulla den hem. Jag vet inte vad jag ska tro! Blir den för varm? Eller vad kan det vara? Läste på detta forum att någon bara bytt en glödlampa och sen har det ordnat sig men jag menar…!? Några gånger har det hjälpt att bara byta till reservstiftet och sen har den gått igen. Några gånger har jag bara väntat några minuter och sen har den gått igång igen. Tycker allt är skumt så jag skulle uppskatta alla råd och tips hur jag kan fixa detta så man vågar lita på den. Jag tackar på förhand för din hjälp!

Mvh Jimmy

 

Svar: Ett klassiskt test är att kolla tändstiftet precis när motorn stannat. Är stiftet blött så ligger felet hos tändsystemet och är det torrt – ja, då kommer det inget bränsle. Om du bytt till en ny tändspole och kondensator bör det inte vara något elfel. Om en motor fungerar efter ett glödlampsbyte beror det nog på att tändsystemet varit i olag. I så fall är det brytaravståndet som stått fel. På Ciao ska avståndet vara 0,4-0,5 mm, men om brytarna är slitna kan tändningen bli dålig trots att man justerat efter fabrikens uppgifter.

Det lutar lite åt att motorn inte får bensin i samma takt som den förbrukar den. Börja med bensinkranen. Ta bort bensinslangen och slå på bensinkranen. Bensinen ska strömma fritt ur slangen, både i normal- och reservläget. Om inte kan det vara skräp i tanken eller stopp i tanklockets ventilationshål som ska släppa in luft i tanken i samma takt som bensinen förbrukas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen