Hur många växlar på Monark INFE?

Fråga: Hejsan. Håller på att renovera en Monark INFE från 1951 Är det bara två växlar på ILO 175 cc? Skulle även behöva ha tag på lameller eller lamellkork, tips på det eller vilken tjocklek ska jag ha? Kickdrevet är skadat (dom två första kuggarna) kan man få tag på nya eller är det att reparera det gamla?

Tack på förhand

Emil

 

Svar: Det låter som att du har en Monark M400 som är såld som en INFE. ILO-motorn på 175 kubik är treväxlad och om du bara hittar två växlar är något fel. Tänk på att det kan vara svårt att få i alla växlar på en avstängd eller bortplockad motor. Man kan få snurra på dreven för hand om det ska lyckas.

Lamellkork kan du köpa i vinbutiker, men se till att få riktig kork och inte någon form av granulat. I Stora Tvåtaktsboken visas hur man skär till och byter dessa korkar. Där finns även en komplett reparationsanvisning för ”lillebror” ILO 150 cc. Tjockleken på lamellerna får man nog mäta sig fram till genom att lägga in runda pappskivor mellan lamellerna tills man ser att korgen är ”full”. Sammanlagda tjockleken på dessa pappskivor är då hur mycket tjockare korklamellerna ska vara.

Ett trick när kickdreven är skadade är att slipa bort de kuggar (två i ditt fall) som är skadade. Man får en kortare sträcka på kickdrevet, men om inte motorn är för svårstartad eller benen för svaga brukar det fungera. Annars kan du annonsera gratis i tidningen Classic Motors privatannonser efter delar till din motorcykel. Veteranmarknader är ett annat tips i jakten på delar. Närmaste stora marknad är Classic Motor marknad i Västerås den 29 november om det fungerar geografiskt för dig. Kolla även med C-G Jansson på telefon 070-229 68 43 eller Ola Ingesson på telefon 070-326 95 64 om de har delarna du söker.

Jim Lundberg

Hur många växlar på Monark INFE?
Korkarna i lamellen kan enkelt bytas mot tillskurna vinkorkar. Allt som behövs är en vass kniv, varmt vatten och lite slippapper.
Rulla till toppen