Volvo 740: trimma motorn

Fråga: Hej Classic Motor! Jag har i somras köpt mig en Volvo 745 från 1986 som jag är otroligt nöjd med och som alltid startar. Men en sak känns riktigt besvärlig och det är att den har så dålig acceleration och dåligt vrid, vilket inte uppskattas av andra uppstressade trafikanter idag.

Motorn är en B230a med Pierburgförgasare och jag undrar hur man på ett relativt billigt och enkelt sätt kan få motorn att prestera lite bättre? Har absolut inte som mål att ha en 400 hästars bil utan en vardagsbil med någorlunda bra drag i så att jag kan hänga med en modern bil när det slår om till grönt.

Så hur trimmar man den på bästa sätt utan att den tappar driftsäkerheten?

Svar: Hej själv. Nej, vi ger inga trimningstips men visst kan vi försöka ge dig råd så du får tillbaka farten på din Volvo, för en B230a ska utan problem hinna med i dagens vardagstrafik.

Efter att ha fått tips från några kunniga Volvoåkare (tack Niklas och Danne) bör första steget vara att se över tändsystemet. Rätt brytaravstånd är viktigt och även att brytarna är i bra skick – har du loppor ska kontakten bytas ut. Kontrollera resten av tändsystemet och ersätt dåliga delar. En korrekt tändinställning ska givetvis också göras.

Pierburgförgasaren brukar fungera bra, men kontrollera oljan i den och att trotteln åker upp när du gasar. Membranet är ganska tåligt, men ett dåligt gör att motorn inte går korrekt. Kontrollera även det och justera in förgasaren.

Det kan finnas flera orsaker till att bilen är slö, men dessa åtgärder borde göra din Volvo piggare.

Lycka till

Robert Gustavsson

Fler tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Rulla till toppen