Hur fungerar kopplingen på Husqvarna Novolette från 1954?

Fråga: Nu är jag här med en fråga igen: Jag har fått igång min Husqvarna Novolette från 1954. Den går riktigt bra! Min fundering är hur friläget fungerar. Det är ju inga problem när jag trampar iväg och startar, men när jag dragit i friläget, t.ex. vid en korsning eller när man bara stannar till lite – hur bär man sig sedan åt när man ska fortsätta köra? Om jag ”smyger” tillbaka som med en koppling så hugger det som sjutton – det verkar inte som att grejorna mår så bra av det! Finns det någon typ av lameller som kan vara dåliga, eller är det jag som bär mig fel åt? Om det finns lameller – var sitter dom då? (Jag har inte haft isär själva motorn).

Hälsningar

Göran

 

Svar: De första Novoletterna har inga lameller utan en slags dragkilskoppling där två stålkulor tvingas in i varsitt hål i en medbringarhylsa och som då låser fast remskivan i den drivande axeln där hylsan sitter. Det är alltså en helt mekanisk av/på-koppling utan någon slirande funktion som man får med en friktionskoppling med lameller.

Om man försöker smyga igång en sådan koppling blir det bara en massa vibrationer och oväsen då dessa kulor studsar i och ur sina hål. Kopplingen är tänkt att användas när man kommer fram till en korsning/stoppskylt/rödlyse då man kan lägga motorn i friläge och tomgång tills det är dags att åka igen. Då får man trampa upp så pass mycket fart att remskivan och motoraxeln får ungefär samma varvtal och sedan distinkt lägga i ”växeln”. En charmig, men lite primitiv lösning. Fast man får beakta att detta var i mopedens barndom.

Jim Lundberg

Hur fungerar kopplingen på Husqvarna Novolette från 1954?
I remskivans nav är det också två hål där dessa kulor ligger. Utanpå navet sitter det sedan en hylsa och när denna hylsa trycks inåt (lägger i växeln) så tryck kulorna in i medbringarens hål och då är den och remskivan låsta mot varandra. Men någon slirning eller mjukstart går inte att få till.
Rulla till toppen