NV 11 med läckande oljeplugg

Fråga: Hej. Hur ska jag få oljeavtappningskruven tät på min DKW 125:a 1951 NV 11? Den läcker olja, trots Ny plugg och packningsmedel typ Permatex Form a gasket 3. Har provat med fiberbricka. Ska det vara en packning?, Skruven har ju en konad anslutning. Eller ska jag använda något annat. Det är ju svårt att dra med en momentnyckel när motorn är monterad.

Desperat, snart så löder jag fast pluggen…

Arne Jogesäter

 

Svar: Kolla att tätningsytan runt hålet i blocket inte är skadad. Ibland använder folk fjädrande låsbrickor på fel ställe och en sådan bricka kan lätt skära bort material ur tätningsytan när pluggen lossas. Det kan även vara sprickor som är orsaken om någon tidigare ägare kört över någon sten eller liknande där pluggen kan ha slagit i. Det är nästan alltid en packning mellan plugg och block även om den inte syns i min reservdelskatalog för NV 11.

Fiberbrickor är bättre än koppar- och aluminiumbrickor då de följer ojämna ytor bättre. Packningsklister kan hjälpa, men eftersom gängorna i hålet alltid är fulla med olja är det svårt för klistret att fästa/täta mot gängorna i blocket. Det finns speciella tätningsbrickor av stål med fastvulkat gummi som tätar det mesta. Vet inte vad de heter, men kolla med Jacking AB på telefon 0227-133 22.

Jim Lundberg

Rulla till toppen