Chevrolet 1954 där växlarna fastnar

Fråga: Hej Jim, Jag har en Cheva -54:a med samma motor och treväxlade låda som i din 55:a och jag undrar om du har gjort samma erfarenhet som jag och om du har lösningen på problemet nämligen: I bland fastnar växelspaken på en växel och går inte att rubba ur sitt läge. Då får jag öppna huven och dra i växelreglaget så att växeln hamnar i neutralläget. Sedan funkar växlingen till nästa gång det händer.

Felet inträffar vid upp- eller nedväxling men jag kan inte med säkerhet säga om det alltid sker mellan ettan och tvåan eller mellan tvåan och trean? Irriterande är det i vart fall och framför allt vet jag inte vad felet beror på, lådan eller länkaget? Har du någon erfarenhet av detta fenomen?

Hälsningar/ Karl-Göran

 

Svar: Jag har den tvåväxlade Powerglideautomaten i min Chevrolet från 1955 så jag har inte stött på ditt problem i den bilen – men väl i en Ford Zephyr från tidigt 60-tal som en kompis hade. Där fick man ibland springa ut vid rödlysen och fälla upp huven när rattväxeln låst sig. Där räckte det med att man drog lite i armarna ner till lådan för att växlarna skulle fungera igen. Där berodde felet på slitna leder i länkaget så att vissa leder slog över åt fel håll och fastnade.

Någon som kan tipsa Karl-Göran om var felet ligger på hans Chevrolet 1954? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen