Rikta vevaxel på Husqvarna 120 cc

Fråga: Hej Jim! Jag håller på med en renovering av en Husqvarna 120cc motor. Mitt problem är att rikta vevaxeln.”1.6 Rikta vevaxeln” i den eminenta ”Stora Tvåtaktsboken” och jag har även kollat i Husqvarnas gamla reparationshandbok. Men som med alla andra vägledningar så beskriver dessa endast ”idealförhållanden”.

Mitt fel är att vevskivorna har vridit sig runt vevaxeln. Det kvittar hur hårt jag slår med min kopparhammare, de flyttar sig inte. Hur mycket våld får man bruka? Kan man värma?

Har aldrig gjort detta innan men verkade lätt men var nog ganska svårt för en ”amatör”.

Har du något bra tips?

Vänliga motorhälsningar

Dan Jönsson i Malmö

 

Svar: När du skriver ”vridit sig runt vevaxeln” så utgår jag från att du menar ”runt vevtappen”. Denna tapp sitter med hård presspassning i vevskivorna. Det hela kan fastna ihop då delarna suttit i samma läge i över 60 år, men efter en del knackande ska de börja röra sig.

Helst ska man hålla vevaxeln i handen och knacka med kopparhammare på den vevskiva som man vill vrida rätt. Det går ju givetvis att knacka på vilken av skivorna då det är deras inbördes läge som ska ändras så att ramlagertapparna hamnar på linje med varandra. Men man kan klämma den ena vevskivan i ett skruvstycke med koppar- eller aluminiumbackar så att det blir lite stadigare när man knackar med hammaren.

Man kan värma vevskivorna runt vevtappen, men inte mer än cirka 200 grader (lödtenn smälter vid cirka 225 grader). Det kan hjälpa, även om stålet i tapp och skivor har i stort sett samma utvidgningskoefficient. Man kan hur som helst behöva knacka en längre stund om delarna fastnat, men förr eller senare kommer de att börja röra sig. Man kan slå rätt hårt så länge slagen inte träffar så att det kan uppstå brytningar vid vevtappen. En vevaxel bör inte kasta mer än 2-3 hundradels millimeter om ramlagren ska må bra.

Jim Lundberg

Rulla till toppen