Royal Enfield Bullet som är svårstartad när den är kall

Fråga: Hej. Har en Royal Enfield Bullet 350 cc som är svårstartad när den är kall. Den startar på en gång med startgas. Vad kan det vara för fel?

PO

 

Svar: Det kan bero på att bränsleblandningen är för mager vilket i sin tur kan bero på att något munstycke i förgasaren är tilltäppt eller för litet. Om motorcykeln har en Amalförgasare så har den ett chokespjäll (slid) som inte stänger till luftflödet så mycket som många andra förgasare. Av den anledningen kan man inte ”kompensera” för en mager blandning vid starter. Ställ luftskruven på 1,5 varv från botten och testa med att justera utifrån denna grundinställning. Tänk på att en luftskruv arbetar ”baklänges” – blandningen blir fetare när man drar in skruven och omvänt. Rengör förgasaren och blås i alla kanaler med tryckluft. Kolla även att flottören arbetar som den ska.

Gör ett kompressionsprov. Otäta ventiler eller kolvringar ger en svårstartad motor som kan kräva startgas för att gå igång. Har tyvärr inga värden på minsta kompressionstryck, men 6-8 kg/cm2 bör det nog vara. Startproblemen kan även bero på dålig gnista. Gör därför ”tändstiftskollen” – gör några startförsök (låt den inte starta) och ta ur tändstiftet. Är stiftet torrt kommer det inget bränsle, och är stiftet vått är gnista förmodligen dålig. Kolla förgasarflänsen – det är ganska vanligt att den blivit skev av för hård dragning av pinnskruvarna. Slipa den plan mot ett slippapper på en planskiva.

Jim Lundberg

Rulla till toppen