Svårstartad Monark Monarscoot med encarwiförgasare

Fråga: Hej Har en Monark Monarscoot från 1961 med encarwiförgasare. När motorn är kall är den svårstartad och man måste choka tills den blir varm sen går den bra. Det är även svårt att ställa in en vettig tomgång, vad göra? Finns det någon alternativ förgasare att byta till som har tomgångsskruv?

Janne

 

Svar: Om den är svårstartad när den är kall kan de bero på att den får lite för mager bränsleblandning. Att man måste köra på choke en stund efter start är ganska normalt eftersom motorn måste upp i temperatur innan den nöjer sig med en magrare bränsleblandning. Om tomgången är svår att justera i samband med att motorn är svårstartad så kan det bero på att motorn drar tjuvluft som ”späder ut” bränsleblandning. Kolla att förgasarflänsen är plan mot insuget och att packningen är hel och tät. Samma sak gäller cylinderfotspackningen som måste vara absolut tät.

Ett vanligt fel på äldre tvåtaktare är att packboxarna i vevhuset har blivit hårda och slitna så att luft kan läcka in vid vevaxelns ramlagertappar. Symtom på detta är att det rinner olja och bensin innanför tändplattan och/eller att motorn ryker väldigt mycket på grund av att det läcker in växellådsolja i vevhuset från växellådan. Packboxarna kan man testa på följande vis: ta bort sidokåporna på motorn och ställ kolven i topp. Anslut en slang till motorns insug och blås i slangen med lungorna (inte tryckluft, vilket kan skada packboxarna). Lyssna samtidigt vid vevaxeltapparna – om det läcker så pyser det vid packboxarna. Dessa går att byta utan att dela motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen