Löda läckande bensintank med lödkolv?

Fråga: Hej! Har fått rådgivning förut av en läckande bensintank på en fram king Fulda mc-bil. Har tvättat tanken och ska göra jobbet snart. Skarven som läcker är mjuklödd runt hela. Enda chansen trodde Rösebäcken cykel & motor är att mjuklöda med en stor lödkolv i stället för att svetsa. Hela lödningen som är tät kan smälta av svetsningen trodde de. Är det bäst att löda då? Skippar förtennad kopparplåt då det blir svårt att sätta den där. Tanken är rund. Det sitter två cirklar i varje ände som har en nittiogradig kant runt. Där läcker det på en 5 cm sträcka.

Mvh Morgan

 

Svar: Om skarven redan är tennlödd går det inte att svetsa utan att avlägsna alla spår av tennfogen – annars kommer det att spruta och stänka vid MIG-svetsning och svetsfogen kommer att bli porig vilket man inte vill ha på en bensintank.

En lödkolv går att använda bara den är tillräckligt stor. En effekt på 200-300 watt bör vara lagom till detta jobb. Det finns även lödkolvstillsatser till små gasolbrännare som består av en hållare som kläms på brännarmunstycket. I hållaren sitter en kopparstav som värms av gasollågan.

Rengör lödstället noga innan lödningen. Värm upp den gamla tennfogen vid skadan och borsta bort tennet med en stålborste. Skrapa bort eventuell smuts och rost i skarven. Använd någon form av lödpasta (fluss) vid lödningen. Tänk på att en tennfog inte har någon större mekanisk styrka så om spalten mellan plåtarna är för stor så att tennet rinner igenom måste man knacka till plåten så att delarna ligger mot varandra. Man kan alltså inte tillfälligt spänna/trycka ihop fogen. Detta skulle sätta fogen i spänn vilket kan leda till att tennfogen brister i framtiden. När tanken ska monteras måste man också se till att tanken inte sitter i spänn. Shimsa med brickor och/eller gummimellanlägg så att tanken sitter säkert och utan brytningar som kan orsaka nya sprickor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen