Nyrenoverad Crescent 2000 som stannar efter en sekund

Fråga: Hej. Jag har en Crescent 2000 med tvåväxlad hand (original tramp med paddförgasare). Jag har renoverat hela motorn och ställt tändningen samt kört förgasaren i ultraljudstvätt. Kör med NGK B6HS. När jag startar den så hoppar den igång men stannar ofta efter en sekund eller två. Dessutom går den ojämnt på alla varvtal. Sen är den även svårstartad efter ordentlig varmkörning.

Jag har hittat en eventuell mikrospricka i förgasaren på undersidan. Upp mot kanalen där det justerbara munstycket sitter. Kan detta vara boven i dramat? Och i så fall, hur reparerar jag det bäst? Kemisk metall? Metallepoxy?

Mattias

 

Svar: Om det verkligen är en spricka under förgasaren borde det rinna bensin från sprickan. En spricka där kan ge tjuvluft och ojämn gång, men troligen inte de symtom du beskriver här. Testa med att byta kondensator – det låter mer som att den är boven i dramat. Om du ska laga en eventuell spricka så har Plastic Padding en produkt som heter Läcktätare som ska tåla bensin. Men eftersom det handlar om en tvåtaktare med olja i bränslet måste i så fall sprickan tvättas ur noggrant med aceton eller liknande om läcktätaren ska fastna. Blås även med tryckluft.

Jim Lundberg

Rulla till toppen