Justera relä på Norsjö Shopper

Fråga: Hejsan Jim, Jag har en gammal Norsjö shopper, med elstart. Elstarten är, som du säkert vet, av typen ”dynastart”, med 12V spänning. Dess enda relä (ett Bosch-relä) är alltså ett kombinerat likströms laddningsrelä, och en ”reverserare” antar jag att man kan kalla det, där man i alla fall reverserar batterispänningen så att man trycker in den i generatorn och därmed låter generatorn bli en elmotor under startförloppet. Det gör i sin tur att sådana reläer inte är helt enkla att få tag i, och att jag helst skulle vilja fixa till mitt befintliga relä så att det funkar optimalt.

Frågan: Jag har bestämt för mig att man brukade kunna justera ett laddningsrelä till en likströmmare. Har för mig att man antingen böjde på tungorna/troligtvis inte, eller böjer på tungan för kontaktorns ”viloläge”, och att man gjorde det för att erhålla en viss spänning eller ström eller vad det nu var. Har du en ”steg för steg anvisning” för hur man trimmar till ett laddningsrelä för en likströmmare?

Erik

 

Svar: Beroende på hur avancerat relä man har så kan det vara upp till tre olika kontakter och spolar. En bakströmskontakt, en för strömreglering och en för spänningsreglering. På laddningsreläer till bilar sitter det justerskruvar så att man kan ändra fjädertrycket till respektive kontakt så den öppnar tidigare eller senare vilket påverkar spännings- och strömvärdena. Många reläer har dessutom bimetall i kontakttungorna som ger lite extra laddning när det är kallt ute.

Jag har tyvärr inte justerat laddningsreläer på ett professionellt vis, utan mest gått lite på känn. Det man ska uppnå är att batterispänningen inte får överstiga 14,5 volt i ett 12-voltssystem (7,2 volt i ett 6-voltssytem) när batteriet är fulladdat. Detta justeras då genom att ändra fjädertrycket på spänningsspolens kontakt. Här får man vara lite försiktig och ha tålamod om man är nybörjare så att man inte skadar batteri eller generator.

Men det finns olika typer av elektroniska reläer idag som ersätter det gamla mekaniska varianterna. Kolla med Kjell Gäf på Magnetlindning (telefon 0451-611 74) eller kompanjonen Rickard Brodin (telefon 0709-95 57 99). De lagar och justerar reläer och generatorer till olika fordon samt tillverkar elektroniska reläer som ersättning till äldre motorcyklars original.

Jim Lundberg

Rulla till toppen