Ingen tomgång på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej Jim. Tack för svaret på frågan om låst kick. Felet var att den var något för hårt shimsad på utgående axel. Nu till nytt problem. Setupen är en Sachs tvåväxlad ks med en Zeta 60 cc och 17 Bing original.

När den är kall så har jag fin tomgång, men när den är varm så är det lönt i h-lvete att få till någon tomgång. Jag har ställbart munstycke och tomgångskruven inskruvad till max. Brickan sitter i andra spåret på nålen På grund av nyhonad cylinder och ny kolv och ringar så kör jag fetare blandning, 4-5%

Peter

 

Svar: En kall motor kräver lite fetare blandning för att gå bra – det är därför man flödar eller chokar. När motorn blir varm vill den ha en magrare blandning annars går den inte bra. Det kan vara så att din förgasare ger en fet blandning på tomgång vilket är bra när motorn är kall, men inte när den är varm. Anledningen till detta kan vara för hög flottörhusnivå (felaktig flottör), igentäppt luftfilter eller felaktig eller feljusterad trottelnål. Huvudmunstycket arbetar från cirka halv gas upp till full gas och bör inte påverka tomgången.

Avgassystemet kan påverka motorns gång och kravet på förgasarens bestyckning. På en trimmad motor arbetar avgassystemet aktivt och påverkar motorn rejält – ibland positivt, ibland negativt. Det gäller att alla delar samverkar. Kolla även att packboxarna i vevhuset är täta. Om de är slitna kan de börja läcka när de blir varma och mjuka.

Jim Lundberg

Rulla till toppen