Ramsned Puch Dakota?

Fråga: Jag har en Dakota från 1966 där bakhjulet sitter snett. Om det är centrerat i framkant, i förhållande till skärmen, så pekar bakkanten på hjulet till vänster. Innebär det att ramen är sned? Går det i så fall att rikta och gör man det när mopeden är ihopsatt eller när ramen är lös?

Hälsningar

Dan

 

Svar: Alla riktningsarbeten på tvåhjulingar bör ske med delarna isärtagna. Säg att ramen är sned och man försöker rikta den genom att bryta på baksvingen. Då finns det risk att svingen ger sig och när bakhjulet hamnat ”rätt” kan moppen se ut som ett ”Z” uppifrån. Dessutom har Dakotan svingbussningar av typen ”Silentblock” (nr 2 på bilden nedan) vilka är elastiska och som ytterligare försvårar eventuell riktning på plats.

På övre bilden syns några av de referenslinjer som man använder för kontroll av själva ramen. Puch har ju plåtramar och jag vet inte om själva infästningen för svingen kan röra sig i ramen vid exempelvis en omkullkörning. Men med hjälp av ett känsligt vattenpass (rak libell), vinkelhake och murarsnöre kan man snart se om något är vridet eller förskjutet. Bäst är att ställa ramen i lod och då får man utgå från den stadigaste delen, det vill säga någonstans under sadeln. Använd träkilar eller liknande under ramen. När man placerat ramen i exakt lod får man kolla om styrhuvudet lutar åt något håll och att hålet för svingaxeln ligger exakt i våg.

Samma sak gör man separat med baksvingen, fast då sätter man i svingaxeln och ser till att denna ligger exakt i våg. Sedan sätter man i hjulaxeln och kollar denna som då också ska ligga exakt i våg – annars är svingen vriden. När man kollar och riktar ramar och liknande kan skadorna vara väldigt olika beroende på vad som hänt. Man kan ha kört in i något rakt framifrån eller blivit påkörd från sidan och så vidare. Ett murarsnöre eller en lång rätskiva kan vara bra för att se om något är förskjutet i sidled.

När man sedan ska rikta upp den skeva detaljen måste man se till att den går tillbaka där skadan uppstått och inte på sidan om. Ofta måste man stötta resten av delen med exempelvis träklossar eller gängstänger så att man inte gör en ny skada på annat ställe. Det är svårt att ge någon enkel patentlösning på ram-, sving- och gaffelriktning då ramar och skador skiljer sig åt, men sunt förnuft räcker långt.

Jim Lundberg

Ramsned Puch Dakota?
Baksving till Puch Dakota. Använd svingarmsaxeln (nr 5) som referens vid uppmätning.
Ramsned Puch Dakota?
Bakhjulets axel till Dakota. Sätt i denna i svingen när den ska kontrollmätas. Observera att distanserna (nr 39) måste finnas och sitta på var sida om hjulet – annars kommer hjulet att sitta snett av den orsaken.
Rulla till toppen