Husqvarna Flinta automat med en koppling som inte greppar

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna flinta enväxlad automat med trampstart. Det är trampstarten som inte funkar. Det finns en medbringare som pressas mot kopplingstrumman med hjälp av en manöverarm när man trycker in kopplingshandtaget. När man sen trampar så skall tramporna dra runt motorn, men detta sker inte utan det känns som man trampar i luften. Det har suttit kork på medbringaren men den mesta är borta eller sliten. Den som hade mopeden innan har även lagt på en svets ”klump” på manöverarmen för att öka trycket mot medbringaren.

Så till min fråga/frågor. Kan man ersätta den skadade korken på medbringaren? Finns det något annat material man kan använda? Hur gör jag för att få friktionen från medbringaren att driva motorn, är det verkligen ett bra sätt att svetsa på manöverarmen?

Håkan Norberg

Svar: Att svetsa på material på startmekanismens manöverarm låter som en typisk nödlösning – lite som bananen i den ljudliga växellådan.. Då är det bättre att åtgärda själva felet än att försöka kompensera på annat sätt. För att kunna starta automatmotorn finns det en medbringare (nr 11) med en friktionskant av kork. Vid start pressar man medbringaren mot kopplingstrumman (nr 3) så att kopplingen låses upp vid starten varvid kraften från pedalerna når vevaxeln.

Jag har inte testat med att byta ut denna kork, men det bör väl gå att få till med relativt enkla medel. Förmodligen är det granulerad (smulad och hoplimmad) kork i medbringaren vilket man kan hitta i packningsmaterial. Limningen bör fungera med vanligt kontaktlim bara man ser till att avfetta samtliga ytor noggrant. Förmodligen får man putsa till korken efteråt så att den får rätt storlek och form. Ett alternativ är att besöka ett företag som renoverar automatlådor och se om de kan säja en bit av ett lämpligt friktionsmaterial.

Jim Lundberg

Rulla till toppen