Slö Husqvarna Drömbåge

Fråga: Hej. Jag har precis köpt en Husqvarna Drömbågen från 1955 och jag tycker den är slö, Den kommer upp i 60 km/h på tvåans växel sen när jag lägger i trean så max 65 på plan mark 70 i utförsbacke. Lite fortare borde den gå tycker jag. Har gjort ren förgasaren och avgassystemet och bytt tändstift men ingen skillnad.

Kan det vara för låg kompression? Tycker den känns bra när man kickar, men vet inte hur mycket det ska vara. Tänkte också om den kunde vara för högt drevad men då borde den gå fortare i utförsbackarna. Tacksam för tips och råd.

Mvh Martin

 

Svar: Drömbågen har en effekt på 7-7,5 hästkrafter vilket ska räcka till en toppfart på närmare 90 km/t. Det finns många anledningar till att en motor blir lite trött. Först och främst måste alla justeringar vara riktiga – både på elsidan och bränslesidan. Gör följande test: Kör på full gas någon kilometer och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och skruva ur tändstiftet. Är tändstiftets isolatorfot kritvit är huvudmunstycket för litet eller igentäppt. Är det svart och sotigt är munstycket för stort. Om munstycket är det rätta ska tändstiftet vara ljusbrunt.

Kompressionen kan man testa med en kompressionsprovare som man ansluter till tändstiftshålet. Om man kickar runt motorn och håller full gas så bör nog komressionstrycket uppnå 6-7 kilo (bar). Jag har bara uppgifter på drevningen för Drömbågen Sport och då gäller följande: framdrev – 15 tänder, bakdrev – 41, 42 eller 43 tänder.

Följande data gäller för förgasaren till Drömbågen.

Huvudmunstycke:              Nr 80

Trottelnål:                           3:e spåret uppifrån – efter inkörning 2:a spåret.

Tyvärr har jag inte lyckats få tag på uppgifter om förtändning och brytaravstånd till Drömbågen. Någon som har dessa uppgifter? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen