Får jag köra lagligt med min påhängsmotor?

Fråga: Hej! Jag läste ditt mycket uttömmande svar angående typgodkända respektive inte typgodkända mopeder. Nu till min fråga.

Jag har en Victoria påhängsmotor (1952 års modell) på cykel. Cykeln är från 1968 och jag körde runt på ekipaget från 1973, då jag fyllde 15 år, och flera år framåt. Naturligtvis försäkrat. Men innan 1973 fanns ju inte just den motorn kombinerat med just den cykeln.

Nu har jag både cykel och motor kvar (kul) Om jag tolkar svaret tråden angående typgodkända mopeder rätt så får man bara köra en cykel med påhängsmotor om den haft gällande försäkring non stop sen 1961. Och det är det väl i princip ingen moped som haft…

Betyder det att alla gamla påhängsmoppar från 1952-53 som ju körts i Sverige då i princip är olagliga att köra idag? Och att sätta en gammal (svensktypad) motor på i princip vilken gammal cykel som helst innebär att det enda man kan göra är att ha den i garaget – eller på museum?

Hälsningar!

Peter

 

Svar: Mopeden som företeelse dök upp den 1 juli 1952 och då formligen forsade det ut påhängsmotorer på marknaden. Tanken var god – de flesta hade ju redan en cykel och genom att montera en motor på denna fick man ju en moped utan att det kostade för mycket. Men en cykel har klen ram och svaga bromsar vilket ledde till en del olyckor då bromsarna inte räckte till. Det hände även att det uppstod brott på ramar och framgafflar av belastningen och motorvibrationerna så att ekipaget helt enkelt vek sig.

Tyvärr är det idag så krasst att man måste haft en sammanhängande försäkring på en cykel med påhängsmotor hela tiden sedan 1961 för att fortsättningsvis få bruka fordonet på allmän väg. Denna regel skapades för att man succesivt skulle få bort påhängarna från vägarna då olycksstatistiken var högre för dessa fordon jämfört med fabrikstillverkade mopeder med sina kraftigare ramar och bromsar. I början av mopedepoken var detta inget problem då påhängsmotorerna i princip blev omoderna ”över en natt” när tillverkningen av riktiga mopeder kommit igång vilket skedde redan i mitten av 1950-talet. Många bytte gladeligen sina cyklar med påhängsmotor mot en riktig moped och bara några år efter att påhängarna dök upp kunde man se annonser där de slumpades bort för en spottstyver.

Hur man ska tackla detta med påhängarna idag kan jag tyvärr inte svara på. Skulle jag säga ”Tuta och kör” så uppmanar jag till lagbrott. Men jag tror att Polisen har fullt upp idag med annat än att jaga personer som kör cykel med påhängsmotor. Men ett motorfordon måste även ha en trafikförsäkring för att få framföras på allmän väg och försäkringsbolagen kan inte neka till att teckna en trafikförsäkring. Men räkna inte med att få stöld, brand och liknande.

Mer om reglerna för påhängsmotorer kan man läsa om i artikeln Vilka regler gäller för påhängsmotorer?

Jim Lundberg

Rulla till toppen