Växelproblem på Saxonette med elstart

Fråga: Hej. Jag fick den Stora Tvåtaktsboken igår och den är jättefin men där stod inget om Saxonette automatic med elstart. Den är riktigt rengjord och jag har rätt olja Castrol TQF i den, när jag lägger in backen är det fullt ös, men när jag ska framåt så är den totalt orkeslös och ibland så går den in i tvåan och börjar hugga. Vad är det som är fel? Jag har skrivit ut en sprängskiss, och den berättar inte riktigt, vilka shims som det skall vara mellan kopplingskorg och centrifugal nr 6 enligt bild? Centrifugal 1-2 har jag också dragit fint med sandpapper, hur många mm skall beläggningen vara på dessa? Jag skrev till dig i januari men fick inte något svar – kanske något som blev fel? Hoppas att du kan ge mig ett bra svar. Tack på förhand

MVH Michael

 

Svar: Tyvärr så hade jag ingen saxonettemotor med elstart och back att dokumentera när boken gjordes. Din förra fråga svarade jag på den 24 mars 2015 och den hittar du här. Det verkar märkligt att det skulle tagit två månader att få ut den här på hemsidan då vi försöker svara inom några dagar – i bästa fall samma dag frågan kommer in.

Nu vet jag inte vilken sprängskiss du refererar till, men om det är den på bilden ovan så skulle det kunna vara brickorna nr 5 bild. Dessa har måtten 16,3×25,8 mm (dxD). De finns i tjocklekarna 0,30 mm 0,50 mm samt 1,0 mm i saxonettens reservdelslista. Men det säger ingenting om hur stort spelrum det ska vara. Jag har inga uppgifter på detta, men generellt brukar ett axialspel på cirka 0,2 mm vara bra i växellådor.

Jag vet inte hur tjocka friktionsbeläggen ska vara på drivbackarna, men jag gissar på cirka 3 mm. De som idag har mycket kunskap om saxonettemotorn är Rösebäckens Cykel & Motor som tog över mycket från Norsjö som hade dessa motorer i sina fordon.

Jim Lundberg

Rulla till toppen