Varvräknaren ryker

Fråga: Jag vill montera en varvräknare (liten Biltema) i min Volvo 245 1991 med B230F-motor.
Det står att en ledning skall kopplas till tändspolens minuspol, men när jag gör detta startar inte motorn. Finns det ett annat uttag?
Det står även att belysningskabeln skall kopplas till instrumentbelysningen. Jag kopplade den till reostatens utgående ledning (knappen som man ökar/minskar/ sätter på/stänger av instrumentbelysningen med). Det fungerade ett tag sedan började det ryka under instrumentbrädan och då stängde jag av bilen. Jag har inte tittat vad som hänt ännu.
Var det fel ställe att koppla in den? Om så, var skall den kopplas in i stället?
MVH
Bengt B

Svar: På bilar med traditionell tändning, det vill säga utan styrboxar och liknande, ska kabeln mycket riktigt kopplas till tändspolens minuspol. Att du kopplat in belysningen till reostatens utgående ledning verkar också fullt rimligt.

Biltema rekommenderar att kabeln från mätarens ”+” anslutning ska kopplas till +12 V på tändningslåset och att mätarens belysningsanslutning kopplas till bilens ordinarie instrumentbelysning (via säkringsdosan). Vidare skriver Biltema i sin manual att givarkabeln vanligtvis ska kopplas till tändspolens minus (-) sida om bilen har en traditionell enkel tändspole. Är det en nyare bil ska man leta upp en signalkabel (RPM signalkabel) i bilens elsystem (se bilens elschema).

Jag har tyvärr ingen koll på om det finns någon RPM-kabel på Volvo med B230F, men finns den tycker jag du ska använda den istället. Det kan förstås vara så att du har köpt en defekt varvräknare och då ska Biltema givetvis ersätta den med en fungerande.

Någon läsare som har fler tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Robert Gustavsson

Rulla till toppen