Galvanisering av bromsskivor

Fråga: Hej, et bilde av min galvanisering, etter oppskrift i Classic Motor. En sakte roterende aksel gir strøm, og roterer skiven i badet. Etter galvanisering lakket jeg litt med varmebestandig lakk. Alt forsvant selvfølgelig raskt fra der klossene ligger. Tror Jim at det kan være noe negativt å gjøre slik? Skivene bak pleier jo å ruste opp ganske raskt så jeg tenkte at dette kunne være en god ide.

Med vennlig hilsen

Roald S. Thygesen

 

Svar: Jag skulle vara väldigt försiktig med att ytbehandla själva friktionsytan på bromsskivor och trummor. Zink är en mjukare metall än det gjutjärn som skivor och trummor är gjorda av. Dessutom har zink en låg smältpunkt, cirka 420 grader, jämfört med järnets smältpunkt som är cirka tre gånger högre. Det kan bli så att zinket på friktionsytan smälter vid en hård inbromsning och då kan det flytande zinket fungera som ett smörjmedel varvid bromsverkan kan upphöra helt eller delvis.

Dessutom vet jag inte vad zink har för friktionskoefficient relativt järn. Vissa metaller är ”sträva” medan andra är ”halare”. Det kan även bli så att bromsarna hugger okontrollerat med zinkbeläggningen. Men att galvanisera övriga ytor på bromsskivor och trummor bör vara bra för att hålla rosten borta. I så fall täcker man över friktionsytorna med tejp, lack eller vax under galvainseringen. Om du redan lagt på zink på friktionsytorna skulle jag rekommendera att du svarvar bort det på dessa ytor. Det var en smart metod att låta skivan rotera i badet under förzinkningen!

Fotnot: I nummer 10/2015 av tidningen Classic Motor visas en metod för elförzinkning som kan utföra hemma i köket med ”kemikalier” från skafferiet. Äldre nummer av tidningen finns i vår shop.

Jim Lundberg

Galvanisering av bromsskivor
Visst kan man elförzinka hemma. Att på elektrolytisk väg lägga på zink är inte så komplicerat och kemikalierna har du troligtvis redan hemma. I övrigt behövs bara en strömkälla (batteri eller batteriladdare) samt ett par offeranoder av ren zink. Med denna metod blir inte ytan blank utan sidenmatt. Vill man ha en blank yta kan man polera den efteråt.
Rulla till toppen