Samma växellåda i sachsmotor med kick eller pedaler?

Fråga: Jag har en sachsmotor tvåväxlad hand med pedaler, och en tvåväxlad hand med kickstart. Är växelkomponenterna samma delar, tänker på medbringare och gaffel. Min motor med kickstart släpper växeln lite då och då och det gör inte den med motorn med trampor. Jag tänkte byta delarna?

Ronny Johansson

 

Svar: Det är samma växellådsdelar i Sachs tvåväxlade motorer. Det som skiljer sig åt är startmekanismen och höger blockhalva som har ett större hål på pedalmotorn för pedalaxeln och hylsan till bromsarmen. I pedalmotorn sitter det ett litet kedjedrev på den utgående axeln (längst upp på den övre bilden) som drivs av en kedja från pedalaxeln. Detta är till startmekanismen. På kickmotorn finns inte denna kedja och då har man ersatt drevet med en distanshylsa som syns på axeln undertill.

På de tvåväxlade motorerna är det relativt vanligt att tvåans växel hoppar ur under korta stunder. Detta upplevs som ryck. Medbringaren kan vara orsaken till att tvåan hoppar ur vid färd och felet är då att hålen i medbringaren blivit koniska så att medbringartapparna i växellådsdreven knuffas ut r medbringaren. Ibland kan det hjälpa med att vända på medbringaren så att de slitna ytorna i hålen inte ligger mot tapparna när motorn driver.

Även drevens tappar kan vara slitna så att de fått en konisk form vilket också leder till att de vill skjutas ut ur medbringarens hål. Här kan man testa med att slipa tapparna cylindriska med ett slipstift eller så byter man ut dreven.

Jim Lundberg

Samma växellåda i sachsmotor med kick eller pedaler?
Om hålen i medbringaren har blivit koniska kan man testa med att vända den (höger sida mot vänster) så att nya ytor i hålen möter drevens tappar.
Rulla till toppen