Kopplingen tar inte

Fråga: Skickar en fråga angående ett kopplingsbekymmer, för att höra om ni har något tips.

En bekant till mig har en International från 1964 med en rak sexa. Tror den heter C1000, och modellen var bland annat vanlig som ambulans.

För ett par år sedan började den hydrauliska kopplingen krångla. När han trampade på pedalen gick den nästan i botten, men det gick att pumpa upp tryck så man kunde växla hjälpligt.

Slavcylindern och huvudcylindern renoverades och honades, ny olja fylldes. Det var svårt att få ut luften, så vi pumpade in oljan nerifrån slavcylindern så att luften kunde komma ut genom huvudcylindern. Efter luftning fungerar det ett tag, men sedan återkommer problemet så att det knappt går att koppla ur.

Alla rör är bytta, båda cylindrarna renoverade, ny olja med mera. Inget hjälper. Nya cylindrar går ej att hitta, bara packnings-satser. Kan det vara för dålig kvalitet på de renoveringssatser man hittar idag? Är det exempelvis för mycket plast i packningarna till kolven, så att det ej tätar?

Hjälp!

Håkan

Svar: I mina ögon har ni gjort allt rätt, honat, packat om, bytt rör och använt ny olja. Det är möjligt att dålig kvalitet på renoveringssatserna, med plastiga packningar, kanske i kombination med en allt för sliten cylinder är orsaken till problemen. En snabb sökning på internet visade att det finns nya cylindrar att köpa i USA, exempelvis hos Car Parts Discount (den ska enligt deras hemsida passa International C1000 1964).

Någon i läsekretsen som har tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen