Fråga: Hej. Hur tar jag bort topplocket på min B18-motor? Och hur sätter jag tillbaka topplocket? Behöver jag några speciella verktyg?
Finns det någon bra topplocksverkstad i närheten av Göteborg? Jag ska eventuellt konvertera till lösa sätesringar på avgasventilerna beroende på skicket av ventilsätena.
Melvin B
Svar: Volvo B18 är en motor som (nästan) går att plocka ner i sina beståndsdelar med en skiftnyckel. Den är väldigt lättmekad och robust. Däremot behöver du en momentnyckel för att dra åt skruvarna senare. När insug, avgasrör, ventilkåpa och kylarslangar är demonterade lossar man vipparmsbryggan. Då den ligger i press från ventilfjädrarna ska man lossa bryggans skruvar lite i taget så att det inte uppstår brytningar.
Trä upp alla stötstänger på en tråd så att de senare kan monteras i samma hål (lyftare) som tidigare. Annars finns risk att ventilspelet kommer att ändra sig rätt snart efter justering. Lossa sedan topplocksskruvarna – även här litet i taget så att inte den sista skruven ska få all belastning på sig. Precis som med stötstängerna bör skruvarna sitta i sina gamla hål då gängorna i skruvar och gods kan ha ”anpassats” efter varandra vilket kan leda till att en viss skruv går trögt i ett annat hål. Prova med en av skruvarna i samtliga hål så kommer du förmodligen att märka det. Gör ett ”topplock” av en pappskiva där du sticker ner skruvarna så vet du var de ska sitta sedan Om en skruv ska få rätt förspänning när man drar med moment måste den gå felfritt i sina gängor.
Monteringen är enkel – det man bör ha lite koll på är o-ringarna till vattenpumpen så att de inte hamnar snett eller är fulla med smuts. Byt dem gärna när du ändå håller på. Innan montering av locket ska bägge tätningsytorna rengöras från smuts och packningsrester. Se till att topplockspackningens vänds rätt. Det står ”TOP” eller liknade på den sida som ska vändas uppåt. Smörj in topplocksskruvarnas gängor med olja eller Permatex (packningsmassa) så går de lätt i gängorna och riskera inte att rosta fast. Dra sedan skruvarna lite i taget tills rätt moment uppnått (8,5-9,5 kgm). Börja alltid med skruvarna i mitten och gå sedan ut mot ändarna – antingen i zick-zack eller i spiral. Huvudsaken är att man ”kavlar godset utåt”
I boken Motorrenovering finns en komplett reparationsanvisning för Volvo B18/B20. Boken har varit slutsåld en längre tid och nytrycket har blivit försenat. Senaste rapporten är dock att nytrycket ska komma ut i april – information om detta kommer här på hemsidan samt i pappersupplagan av Classic Motor när det blir så dags.
När det gäller förslag på ventilrenoveringsverkstad så lämnar jag detta till våra kunniga läsare.
Jim Lundberg