Byta från tandrem till kedja i Husqvarna Flinta

Fråga: Hej Jim. Jag undrar om man kan byta från tandremsdrivning till kugghjulsdrivning på en Husqvarna Flinta? Kan bara byta kopplingskorg och det lilla hjulet på vevaxeln? Det är en flinta tvåväxlad hand med kick från 1963 tror jag.

Hälsningar Donald

 

Svar: Jag har inte skruvat med Flintamotorn med tandremstransmission, men den har en del likheter med föregångaren som kallas ”Äggmotorn” – bland annat remtransmissionen. På Äggmotorn har vevaxeltappen två parallella flatsidor som låser främre tandrullen. På den nyare Flintamotorn med kugghjulstransmission har vevaxeln en cylindrisk tapp med kilspår (2×10 mm på äldre, och 3×10 mm på nyare motorer).

Om Flintamotorn med rem har samma vevaxeltapp som Äggmotorn måste även vevaxeln bytas om man ska konvertera motorn till kugghjulstransmission. Dra av tandrullen på motorn så ser du hur rullen är låst på axeln. En annan detalj är att vevaxlarna på flintamotorerna har omkastad gängrotation på vevaxeltapparna beroende på om det är rem- eller kuggtransmission. Äldre motorer med rem har vänstergänga på svänghjulsmuttern och högergänga på muttern till transmissionen. Senare motorer med kuggtransmission har då högergänga på svänghjulsmuttern och vänstergänga på muttern till transmissionen.

Om man byter från rem- till kuggtransmission byter man även rotationsriktning på vevaxeln vilket kan innebära att muttrarna vill gänga upp sig – om nu axeln passar med tanke på vevaxeltappens utförande. Men man måste även byta minst svänghjulet (kanske även tändplattan) till ett med motsatt rotationsriktning om man byter transmissionen.

En variant är om man kan komma över den ombyggnadssats till kedjetransmission som Husqvarna själva tog fram till de tidigare motorerna med rem eftersom remmarna visade sig gå sönder lite för ofta. Frågan är bara hur många satser som tillverkades innan man fick krypa till korset och ändra till den betydligt hållbarare kugghjulstransmissionen. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha en kedjetrans på lager – då är det ”bolt-on” utan en massa krångel med vevaxel och tändsystem eftersom rotationsriktningen bibehålls med kedja. Annars finns det nytillverkade remmar till Flintan. Kolla med Mustang & Husqvarnacenter.

Jim Lundberg

Byta från tandrem till kedja i Husqvarna Flinta
Flintamotor med kugghjulstransmission. På dessa är det främre drevet låst på vevaxeln med en krysskil.
Rulla till toppen