Byta bakhjulslager på NV från 1950

Fråga: Hej Jim! Håller nu på att byta bakhjulslager på min NV med JB motor årsmodell 1950. Gör detta efter dina anvisningar i Classic Motor nr. 7/ 2012. Har stött på patrull. Har plockat bort axel och lager. Skall lagerbanan som sitter inpressad i navet vara kvar? redan då är måttet för nytt lager 41 mm, knackar jag bort lagerbanan blir det ännu större. Kan de vara så att det är större lager bak? Din arbetsbeskrivning i tidningen – är då lagerskålen kvar? Det syns ej på bild. Är det en NV du jobbar med? Hur gör jag? Mycket tacksam för råd o hjälp.

Arne Persson

 

Svar: Lagerbanan i navet ska knackas ut. Sedan får man välja ett spårkullager som passar bra på axeln och därefter fylla upp hålet i navet med en svarvad ring eller plåtremsa eftersom den gamla lagerskålen har ett mått som inte stämmer med yttermåttet på metriska standardkullager. Förmodligen är det ett tum-mått i hålet.

Navet i artikeln som är med i Classic Motor tillhör en Apollo motorcykel. Jag vet inte vad det är för mått i navet på NV:n, men man hittar aldrig ett spårkullager som passar i både hålet och på axeln. Tänk bara på att göra distanshylsan mellan lagren några tiondelar längre än avståndet mellan lagren så att dessa inte kommer i spänn när muttrarna på hjulaxeln dras åt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen