Vajerdragning på treväxlad Victoria EM 50 med handväxel

Fråga: Har en Fram Clipper med motor EM 50 med 3-växlad handväxel. Håller på att sätta ihop den men har problem med att få till växlarna. Finns det någon skiss hur vajrarna ska sitta i handtaget. Den har två växelvajrar.

Ingemar

 

Svar: En del växelhandtag har två vajrar där bägge vajrarna aktivt drar i önskad växel. En vanligare variant är att man bara har en vajer som drar i växlarna vid nedväxling och en returfjäder som drar vid uppväxling.

Handtag med två växelvajrar är dock mer distinkta eftersom man även ”tvingar” i växlarna vid uppväxling. Det gäller dock att först och främst fästa rätt vajer på rätt ställe på motorns växelarm. Den bakre vajern ”D” ska dra i ettans växel i sitt ändläge och då får man kolla hur armen på motorn ska stå när ettan ligger i.

Vajrarna kan sitta i handtaget på två sätt – antingen två separata vajrar med varsin nippel som ska in i avsedda hål i handtaget, men jag har för mig även en ”ändlös” vajer förekommer med en nippel mitt på som då fästs i växelhandtaget. Tyvärr så har jag ingen skiss på hur vajrarna sitter inne i handtaget.  Vajer ”D” är för nedväxling och vajer ”B” sköter uppväxling. Dessa två vajrar utgör en ”slinga” tillsammans med handtaget i ena änden och växelarmen på motorn i andra änden.

När man rett ut hur vajrarna sitter i handtag och växelarm ska dessa justeras vilket sker med vajerspännarna ”A” och ”C”. Man hissar då upp bakhjulet i luften och letar upp friläget mellan 1:ans och 2:ans växel genom att vrida direkt på växelarmen. Tänk på att det även finns ett falskt ”friläge” mellan 2:an och 3:an.

När man fått i friläget på motorn justerar man på vajrarna så att handtagets markering visar friläge – alltså mellan ”1” och ”2”. När detta är klart spänner man lika mycket på båda vajrarna så att nästan allt spel försvinner. Sedan testar man att alla växlar går i utan att tveka och att det dessutom stämmer med handtagets markeringar.

Snurra sakta runt bakhjulet och vrid samtidigt handtaget mot 1:an tills det börjar ”rassla” i växellådan. Notera i detta läge var markeringen på handtaget befinner sig. Fortsätt att snurra runt bakhjulet och vrid nu handtaget mot 2:an och notera var markeringen befinner sig när det börjar rassla igen. Om vajrarna är rätt justerade ska frilägesmarkeringen ”0” ligga exakt mitt emellan ”rasselpunkterna” vilket finjusteras med vajerspännarna. Eftersom vajrarna ligger i en ändlös slinga måste man slacka en vajer om den andra ska spännas och omvänt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen