Hur arbetar förgasaren på olika register?

Fråga: Jim, kan du, igen, beskriva hur förgasaren fungerar, alltså när tomgångsmunstycke, trottel och huvudmundstycke har ”huvudrollen”. Det borde vara uppenbart, och jag menar att jag vet det i princip, men just nu hittar jag det inte vare sig i huvudet eller på nätet så enkelt beskrivet att jag kan beskriva det för en annan person.

 

Anders Ö.

 

Svar: Om man börjar på tomgång så är det eventuellt tomgångsmunstycke eller luftskruv samt trottelns höjd över botten som styr bränsleblandningen samt motorvarvtalet. När man börjar gasa tar trottelnålen över blandningsförhållandet mellan bensin och luft. Vid full gas är det istället huvudmunstycket som sköter bränsleblandningen.

 

Enkelt uttryckt ser det ut så här:

Tomgång upp till 1/4 gaspådrag:              Tomgångsmunstycke och luftskruv/blandningsskruv

1/4 -3/4 gaspådrag:                                   Trottelnål och trottelns fasning nertill

3/4 gaspådrag till full gas:                        Huvudmunstycket

Observera att det inte råder några skarpa gränser mellan de olika registren utan dessa överlappar varandra.

Om en motor går fett eller snålt på tomgång och strax däröver ska man alltså ge sig på luftskruv, blandningsskruv eller tomgångsmunstycke. (Luftskruv och blandningsskruv arbetar omvänt. Skruvar man in en luftskruv blir blandningen fetare, skruvar man in en blandningsskruv blir den magrare)

Går motorn fett eller snålt på mellangas, typ marschfart, ska man justera trottelnålens höjd eller byta trottel med annan vinkel på fasningen (även kallad skärning) nertill.

Går motorn fett eller snålt på fullgas är det huvudmunstycket som ska ändras.

För att testa blandningen på de olika registren kan man göra vad engelsmännen kallar ”plug chop”. Man kör då motorn på ett register i taget och kollar hur tändstiftet ser ut efter en stunds körning. Vitt stift=mager blandning, svart stift=fet blandning, brunt stift=rätt blandning.

Här ska man tänka på att stänga av motorn i farten när man testar mellan- och högfartsregistret. Låter man motorn gå en stund på tomgång efter en provkörning får man ju se hur tändstiftet ser ut på tomgång.

Jim Lundberg

Hur arbetar förgasaren på olika register?
Vid fullgas är det huvudmunstycket som styr blandningen. Vid lägre gaspådrag är det trottelnålen och trottelns fasning som styr blandningen.
Rulla till toppen