Hur arbetar förgasaren på olika register?

Förgasarens olika delar. A=Trottel, B=Trottelnål, C=Nålmunstycke, D=Huvudmunstycke, E=trottelns fasning.

Hur arbetar förgasaren på olika register?

Publicerad

Fråga: Jim, kan du, igen, beskriva hur förgasaren fungerar, alltså när tomgångsmunstycke, trottel och huvudmundstycke har "huvudrollen". Det borde vara uppenbart, och jag menar att jag vet det i princip, men just nu hittar jag det inte vare sig i huvudet eller på nätet så enkelt beskrivet att jag kan beskriva det för en annan person.

 

Anders Ö.

 

Svar: Om man börjar på tomgång så är det eventuellt tomgångsmunstycke eller luftskruv samt trottelns höjd över botten som styr bränsleblandningen samt motorvarvtalet. När man börjar gasa tar trottelnålen över blandningsförhållandet mellan bensin och luft. Vid full gas är det istället huvudmunstycket som sköter bränsleblandningen.

 

Enkelt uttryckt ser det ut så här:

Tomgång upp till 1/4 gaspådrag:              Tomgångsmunstycke och luftskruv/blandningsskruv

1/4 -3/4 gaspådrag:                                   Trottelnål och trottelns fasning nertill

3/4 gaspådrag till full gas:                        Huvudmunstycket

Observera att det inte råder några skarpa gränser mellan de olika registren utan dessa överlappar varandra.

Om en motor går fett eller snålt på tomgång och strax däröver ska man alltså ge sig på luftskruv, blandningsskruv eller tomgångsmunstycke. (Luftskruv och blandningsskruv arbetar omvänt. Skruvar man in en luftskruv blir blandningen fetare, skruvar man in en blandningsskruv blir den magrare)

Går motorn fett eller snålt på mellangas, typ marschfart, ska man justera trottelnålens höjd eller byta trottel med annan vinkel på fasningen (även kallad skärning) nertill.

Går motorn fett eller snålt på fullgas är det huvudmunstycket som ska ändras.

För att testa blandningen på de olika registren kan man göra vad engelsmännen kallar "plug chop". Man kör då motorn på ett register i taget och kollar hur tändstiftet ser ut efter en stunds körning. Vitt stift=mager blandning, svart stift=fet blandning, brunt stift=rätt blandning.

Här ska man tänka på att stänga av motorn i farten när man testar mellan- och högfartsregistret. Låter man motorn gå en stund på tomgång efter en provkörning får man ju se hur tändstiftet ser ut på tomgång.

Jim Lundberg

Vid fullgas är det huvudmunstycket som styr blandningen. Vid lägre gaspådrag är det trottelnålen och trottelns fasning som styr blandningen.

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

2 kommentarer

Erik A: Det brukar finnas någom typ av "krockvakt" ( vet inte vad kompnenten heter, men det är i alla fall en strömbrytare som bryter strömmen till bl.a bränslepumpen när komponenten har skakats om...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842