Inkörning av vevaxel i Puch Dakota

Fråga: Hejsan! Jag har en extreme racingvev i min Puch Dakota. Tror du att den veven är bra? Har hört mycket skit om Rito som skulle vara bäst. Fick tips att köra lugnt ca 60 mil innan jag kan börja gasa på. Har kört 40 mil nu. En del verkar bönn varva och upp på bänken direkt. Ska man våga varva lite nu? Jag menar om man kör in veven för lugnt så är inte det bra har jag hört. Stämmer detta tro?

Sen hur stor betydelse har tvåtaktsoljans kvalité för veven? Jag har även hört att det inte är bra att helt plötsligt byta märket på tvåtaktsoljan som man alltid kört på innan. Dessa saker är jag lite fundersam över. Samtidigt som jag kan höra lite ”vibrationer eller skaller” i något. Svårt att höra vart det kommer ifrån men jag antar att det inte kan vara veven när man inte hör det när man varvar. Stillastående på neutral utan bara när man kör.

Tack på förhand!

Hugo

 

 

Svar: Då vi på Classic Motorn inte håller på med mopedtrimning kan vi inte uttala oss om kvalité och funktion på trimdelar – exempelvis Rito vevaxlar. Den frågan får vi lämna över till läsarna och kommentarsfältet nedan. Att motorer ”rasslar” lite om man varvar dem utan ilagd växel är normalt. Då snurrar alla drev och axlar fritt och kan vibrera lite mot varandra, men när man kör ligger de tryckta mot varandra vilket gör att det blir tystare.

När det gäller inkörningsmetoder och motoroljor finns det nästan lika många åsikter som det finns motorer. Att köra in en vevaxel innebär enbart att ett antal lager ska snurra runt ett antal mil utan överdriven belastning – det är allt. Det som möjligtvis kan behöva en ordnad inkörning är kolv, kolvringar och cylinder som har extremare arbetsförhållanden än ett roterande lager. När man kör in en motor ska man ta det lite lugnt med höga varvtal och hög belastning. Man bör därför undvika att motorn får segdra i uppförsbackar. Detta leder till ökat tryck mellan delarna i motorn. Det är bättre för motorn att växla ner så att man hellre har lite högre varv.

Det här med att man inte ska byta fabrikat på tvåtaktsoljan låter som en typisk internetskröna. En motor anpassar sig inte till ett visst smörjmedel på samma sätt som exempelvis hundar gör till ett visst foder. Olika oljor kan givetvis smörja olika bra och kör man exempelvis tävlingar med en högprestandamotor ska man givetvis inte hälla i den billigaste oljan man hittar. I övrigt är det bara att köpa vilken tvåtaktsolja som helst och hälla i. Enda undantaget är att man inte bör använda marinoljor (för båtmotorer) i en luftkyld motor då marinoljor är framtagna för motorer med relativt låg motortemperatur. Min Morfar köpte en ny Vicky moped 1961 och han blandade i samma olja i bensinen som han hade i traktorn – Agrol-någonting, köpt hos Lantmännen. Den mopeden har gått 14 000 dokumenterade mil och fungerar fortfarande. Det enda som är bytt är tändspolen och en packbox – och ett antal drev och kedjor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen