Lik- eller växelström från båtmotorn?

Fråga: Hej! Jag har en Yamaha båtmotor 5 hk lång rigg från tidigt 80-tal. Från tändplattan går det två röda kablar ner och slutar i varsin hon-kontakt. Jag kopplade på ett testinstrument i en kontakt och hade jord i en skruv i motorn, hände inget! Flyttade då så jag ”jordade” i den andra röda kabeln som kom från tändplattan och då visade det att där var ström, 12 volt. Bytte poler med instrumentet för att kolla vilken som var + eller – Det gav samma utslag på instrumentet. Hur funkar detta? Kan jag använda detta till ladda batteri i båten till min dränkbara pump och ekolod eller? Verkade nästan som det var växelström som kom i kablarna…Kanske en omöjlig fråga att svara på men jag provar…

Anders Olsson

 

Svar: Tyvärr så är båtmotorer inte vår starka sida så jag lämnar över detta till våra kunniga läsare och kommentarsfältet nedan. Om jag får spekulera lite så har ju en del utombordsmotorer ett strömuttag för att driva lanternor. Dessa hade ju på den här tiden (1980-talet) vanliga glödlampor och de fungerar ju lika bra på lik- och växelström. Av den anledningen skulle ju båtmotortillverkaren inte behöva stoppa i en likriktare och eventuell spänningsregulator i motorn.

I ditt fall verkar ju det komma växelström ur motorn och då måste den likriktas innan man kan ladda ett batteri. Helst bör man nog ha någon form av laddningsregulator också så att man inte överladdar batteriet. Kolla om Yamaha kan hjälpa dig med ett schema eller liknande till din motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen