Rätt tvåtaktsolja till Puch Dakota

Fråga: Hej! Har sökt på Google och här på sidan. Hittar inte något om att man inte kan köra på tvåtaktsolja till vatten- och luftkylda motorer även på fläktkylda, alltså på Puch Dakota Detta är frågan om Elite Oil delsyntetisk. Fick tips att köra på den av en mopedmekaniker men vill inte riskera min renoverade Dakotamotor om det kan ta skada på eventuellt vev och cylinder?

Hade ju tänkt att köra nu i solvädret men jag får stå över det idag… Jag har googlat runt länge nu men hittar inte någon information om detta. Jag har köpt en tvåtaktsolja som rekommenderas för luft och vattenkylda motorer. Den som är på bilden jag länkade. Denna olja funkar väl utmärkt till min Puch maxi? Men till en Puch Dakota? Går det? En mopedförsäljare sa att jag skulle köra på denna men vad tror du? Är det värt att köra min genomgångna motor med denna olja kan något hända med vev eller cylinder. Alltså en tvåtaktsolja till luft- och vattenkylda motorer till en fläktkyldmotor.

Tack på förhand. Tobias

 

Svar: Skillnaden mellan en fartvindskyld och fläktkyld är inte så stor när det gäller motortemperatur. En fläktkyld motor har den fördelen att den får lika bra kylning när den står stilla som när man kör ute på vägen. Dessutom kan man bygga in en fläktkyld motor bakom kåpor då den inte är beroende av fartvind. Bägge dessa motortyper räknas in under kategorin luftkylda och har generellt högre cylinder och topplockstemperatur jämfört med en vattenkyld motor.

Det här med oljor startar ofta diskussioner där åsikterna haglar och är lika många som antalet oljor på marknaden vilket givetvis gör många människor osäkra på vad som är ”rätt”. Kör man en tävlingstrimmad motor är det noga med att välja rätt olja, men på en original moped är det inte alls viktigt vilken typ av olja man blandar i bensinen. Puch själva rekommenderade vanlig motorolja SAE 40 till SAE 50 i bensinen till sina mopeder. En renodlad tvåtaktsolja av idag är bättre på alla vis – smörjning, sotbildning miljö med mera. Det man bör undvika är tvåtaktsoljor för marint bruk då dessa är avsedda för betydligt lägre motortemperaturer än vad som är fallet med en luftkyld motor. Additiven i marinoljor, bland annat de rengörande, kan överhettas i en luftkyld motor och dess funktion uteblir. Transmissionsolja (EP-oljor) får inte användas i motorer.

Kör din Puch Dakota på tvåtaktsolja (mineral eller syntet – den senare smörjer bättre) eller motorolja och njut av att sitta i sadeln på en fin moped!

Jim Lundberg

Rulla till toppen