Hur konserverar man en sachsmotor?

Fråga: Hej Jim! Jag har en tvåväxlad Sachs motor med handväxel som jag har skaffat som reservmotor, och den här motorn kommer att stå lä-ä-änge på en hylla. Jag undrar ska man ha olja i motorn då? Ska tändstiftet också sitta i eller kan motorn vara ”öppen”?

Marcus

 

 

Svar: Häll ur gammal olja ur växellådan som eventuellt kan innehålla frätande ämnen samt vatten och häll sedan i exempelvis vanlig motorolja. Sachsmotorn ska ha 2 deciliter olja i lådan, men här kan man hälla på en slurk till så att större delar av dreven hamnar under oljans yta. Det finns särskilda konserveringsoljor för utombordsmotorer, men jag vet inte om dessa oljor påverkar kopplingslamellerna under lång tids exponering. Dra upp kolven i topp och spruta in lite motorolja i insuget. Ta ur tändstiftet och gör likadant här. Dra sedan runt motorn några vara så att oljan sprider sig och skruva in tändstiftet.

Ett bra trick som håller fukten borta om motorn förvaras i ouppvärmda utrymmen är att stoppa den i en plastpåse som tejpas igen så det blir tätt. Då kan inte fuktig luft leta sig in i motorn. Se bara till att motor och påse är ”snustorra” innan. Räkna ändå med att packboxarna i vevhuset kan behöva bytas om motorn får stå i åratal. Lamellerna kan också fastna över tid, men brukar släppa när man börjar köra.

Jim Lundberg

Rulla till toppen