Vad kan hända med en växelströmsgenerator om man kopplar ur batteriet?

Fråga: Vad händer om man kopplar bort batteriet på en bil med växelströmsgenerator, när motorn går? Jag vet att frågan låter dum, men jag är med i ett forum där det debatteras friskt om det just nu. Jag har min åsikt om det, men skulle vilja ha en andra åsikt.

B-O

 

Svar: Frågan är inte alls dum, men man kanske ska upplysa lite om vad som kan hända om man kör en växelströmsgenerator utan batteriet inkopplat. Och som vanligt handlar det inte om att det är svart eller vitt. Generellt så säger man att man aldrig ska koppla loss batteriet på en växelströmsgenerator när denna arbetar. Jag citerar men gamla lärobok från yrkesskolan:

”Växelströmsgeneratorn ska provköras under belastning. Provkörning utan att generatorn är ansluten till batteri, eller brytning av strömmen när generatorn är igång, orsakar skador hos dioderna genom att spänningen stiger över den toppspänning (ca 50 V) som dioderna tål.”

Jag har dock varit med om att man startat upp bilar med växelströmsgenerator med ett batteri och sedan bytt till ett annat efter att motorn gått igång utan att något skadligt inträffat. Kanske räcker det med att man har belysning och tändning som belastning mellan batteribytena, men då risken för haveri på dioderna finns där är det kanske lite onödigt att chansa.

Jim Lundberg

Rulla till toppen