En skakande upplevelse på Puch

Fråga: Efter ett oövervägt beslut Traderainhandlades den udda motorcykeln Puch R60R. Motorn gick fint förutom kraftiga vibrationer på driftsvarv. Det gick inte att känna glapp i ramlager eller vevstakslager, men bytte ändå till ny vev, kolv och cylinder. Till stor besvikelse är motorgången lika skakig. Det är svårt att tro att både gamla och bytta delarna skulle kunna vara så pass obalanserade, varpå misstankar riktas till det osannolika såsom svänghjul eller koppling (som sitter direkt på vevaxeln). Jag har inte slut på idéer, bara slut på bra idéer!

Anders Fröjvik

 

Svar: Eftersom både svänghjul och koppling roterar med höga varvtal så de ställa till med ordentliga vibrationer. Eftersom allt annat som rör sig med hög hastighet (=kan skapa vibrationer) är utbytt skulle jag tippa svänghjulet i första hand då ovarsamma ”mekaniker” kan göra svänghjul rejält skeva. Men börja med att ta av fläktkåpan på motorn och kolla så att fläkten inte saknar ett antal fläktvingar på samma ställe. Om det är ett mindre antal intilliggande vingar som saknas så kan man balansera fläkten genom att bryta av lika på motstående sida av fläkten. Fast det bästa är förstås att byta till en hel fläkt så att kylningen bibehålls.

Sedan kollar man själva svänghjulet. Skruva bort fläkten och ta ur tändstiftet. Kicka sakta runt motorn och titta på svänghjulet. Om det slår så mycket att det syns är något fel. Orsaken kan vara att någon händig lossat det med hjälp av brytjärn och skruvmejslar istället för en svänghjulsavdragare så att hjulet blivit skevt. I så fall är det bäst att byta ut hjulet då de är svåra att rikta tillfredställande.

Om orsaken till vibrationerna inte ligger på svänghjulssidan bör felet ligga i kopplingen. Kolla att kopplingskorgen inte är skev (händiga mekaniker…) och att bussningen i korgens centrum inte är så slut att korgen kastar. En sak till som kan vara värt att kolla är om motorn sitter fast i ramen. Lösa skruvar i motorfästena får motorn att skallra i fästena med vibrationer som följd.

Jim Lundberg

En skakande upplevelse på Puch
Puchmotorer har, förutom svänghjulet, även kopplingen direkt på vevaxeln och delar som roterar med hög hastighet ger lätt vibrationer om de är skeva eller har ojämn viktfördelning.
Rulla till toppen