Problem med frikoppling på Husqvarna Lyx

Fråga: Hej! Köpte en Husqvarna Lyx från 1961-1963 på blocket för några dagar sedan. Den med äggmotorn. Det visade sig att den hade några problem. Ett av problemen är att det inte går att frikoppla när man trycker in kopplingen. Även om man tvingar kopplingsarmen till fullt läge, utan moppen driver bakhjulet framåt även när man har in kopplingen max indragen. Den går inte att frikoppla helt.

Detta gör att moppen hugger i växlarna för att motorn samtidigt driver hjulet när man kopplar. Detta sliter säkert väldigt mycket på moppen när man tvingar i den i växel, låter inte så bra heller. Kopplingsarmens avstånd är rätt, 10-15mm spel. Jag har skruvat isär kopplingen och kollat lamellerna som såg bra ut, nästan nya. Det ända som inte såg rätt till var en lös mutter som jag skruvade på plats den i mitten. Sedan spände jag kopplingsfjädrarna fullt in (vet inte om det är rätt?). Fyllde på ny olja SAE 30 och problemet kvarstår, ingen skillnad ;(. Ska kopplingsfjädrarna som trycker ihop lamellerna vara inskruvade helt som jag gjorde eller ska de inte spännas fullt in? Eller är det något annat som kan göra så att kopplingen inte frikopplar?

Tacksam för svar – har fastnat i felsökandet.

Tomas ”en nostalgiker”

 

Svar: På Husqvarnamotorn kan man lyfta ur hela kopplingspaketet som en enhet, men om man har haft isär kopplingen helt måste man se till att lamellerna hamnar rätt. Det är lätt hänt att den innersta stållamellen fastnar under kopplingsnavet istället för att gå över det. Om så ske kommer stållamellen att hänga under navet vilket ställer till det med kopplingens funktion.

Ett sätt att undvika detta är att skruva i två M5-pinnar i den inre aluminiumplattan och sedan trä på resten av lamellerna samt navet. Nu kan man använda M5-pinnarna som handtag så att man kan vrida den innersta aluminiumplattan så att den innersta stållamellen ”klickar in” i bommarna på navet. Samtidigt ska man dra lite i pinnarna utåt. När man har fått stållamellen i läge håller man kvar i pinnarna och monterar kopplingsfjädrarna, tryckplattan med sitt lager och drar ner skruvarna till fjädrarna. Så fort man fått lite tryck på två fjädrar kan man släppa pinnarna och skruva ur dem och ersätta dem med de ordinarie skruvarna. Samtliga skruvar ska dras ner helt i botten.

För några år sedan var det en läsare som hörde av sig till mig med en Husqvarna Flinta-motor (nästan identisk koppling som Äggmotorn) som inte ville frikoppla efter monteringen. Där var det en bricka runt kopplingsaxeln som hamnat fel om jag minns rätt. Det finns en bricka som på äldre motorer ska sitta innanför kullagret på kopplingsaxeln – alltså inne i motorn, men som på nyare motorer ska sitta utanför kullagret. Tyvärr så har jag ingen uppgift på vad som är ”äldre” eller ”nyare” motorer.

Testa annars med att montera kopplingen utan några lameller. Då ska nav och kopplingskorg röra sig fritt relativt varandra om allt är rätt. Nästa steg kan vara att montera samtliga lameller och montera kopplingen igen, men endast med två motstående kopplingsfjädrar på plats. Då orkar man för hand trycka in kopplingen så att den frikopplar för att kolla funktionen.

Jim Lundberg

Problem med frikoppling på Husqvarna Lyx
Med hjälp av pinnskruvarna kan man vrida lamellerna så att den understa stållamellen klickar in runt navet. Dra uppåt i pinnskruvarna tills några fjädrar/skruvar är monterade.
Rulla till toppen