Omkromning av Vespadelar

Fråga: Hej Jim! Jag heter Rutger Möller och är gammal Vespafanatiker. Jag har börjat renovera den Vespa Rally 180cc 1969 som jag har haft sedan den var ny. Den är ganska ombyggd, speciellt vad gäller el. Jag tävlade med den under skoterveckorna på Isle of Man 1969 och 1971. 1969 vann jag Concour d´Elegance (stavas det så?), se bild.

Jag har nu kommit fram till avdelningen att fixa iordning alla kromade delar – läste din artikel om att avkroma i nr Classic Motor nummer 1/2016. Intressant. Funderar på att köpa ett spänningsaggregat (Kjell & Company 44801) 0-30V 3A istället för att trassla med glödlampor i serie osv. Vad tror du?

Ska fixa till (avkroma/kroma) två små positionslampor (se bild) som är i någon form av gjutgods – de är ganska tunga. Vad tror du? Jag hade kromade fälgar. De ser hemska ut just nu, krom/koppar/nickel har flagat, själva fälgen har rostat. Jag har tre alternativ:

1. Göra iordning de gamla (tror jag egentligen inte på)

2. Köpa nya kromade (kostar mellan 300:- och 600:-/st). Italienskt krom, tveksamt.

3. Köpa nya grundlackade (170:-/st), kroma själv.

Finns det överhuvudtaget någon i Sverige som kromar idag till överkomliga priser/villkor? För några år sedan var jag i kontakt med ett gammalt original som höll till i en gammal nerlagd affärslokal i obygderna vid smålandsgränsen. Miljömyndigheterna hade nog gråtit om de hade fått se honom. Han finns inte längre.

Tog kontakt med en firma i Malmö – de var bara intresserade om jag levererade 1000 stycken som kunde doppas direkt i deras bad. Idéer?

Hälsningar med en förhoppning om svar

Rutger Möller

 

Svar: I min artikel om avkromning i Classic Motor så reserverar jag mig när det gäller avkromning av zinkdetaljer då zink lätt angrips av syror. Vad som sker under inverkan av elektrisk ström i det avseendet vet jag inte. Därför bör man testa försiktigt och med korta mellanrum undersöka detaljen i avkromningsbadet så att bara krom och nickel försvinner – inte själva zinket.

När man kör denna typ av elektrolytbad är det snarare strömstyrkan (Ampere) som ska regleras och inte spänningen (Volt). Men det ena följer ju det andra och det bör fungera med att justera spänningen så att strömmen genom badet blir den rätta. Vissa spänningsaggregat kan få problem med att ge full ström om man sänker spänningen mycket eftersom spänningsregulatorn i aggregatet får arbeta med ett stort framspänningsfall som genererar effektförluster (=värme). Små detaljer ska ha lägre ström och stora detaljer mer ström.

Hur man ska göra med sina gamla delar måste kromfirman få avgöra. Måttliga skador kan byggas upp med något som heter surkoppar som fungerar som ett ”spackel” som sedan slipas och poleras. Men tid är pengar och alla extra moment som görs får ju prislappen att bli större.

Det finns ett antal firmor som hjälper till med kromning och polering av veteranfordonsdelar. Kolla med BG Metallsliperi i Kvicksund (Tel. 016-34 73 06), Krom-Teknik i Eskilstuna samt Lisjö Krom (Tel. 0220-320 75).

Kom gärna med fler förslag!

Jim Lundberg

Omkromning av Vespadelar
Rutgers positionsljus.
Rulla till toppen