Opel Kadett: svårstartad

Fråga: Jag har ett besynnerligt fel på min Opel Kadett E 1985 1,3 förgasare. Den är nämligen näst intill omöjlig att starta kall, med kall avses att motorn och kylvattnet har samma temp som resten av omgivningen (plus eller minus grader spelar ingen roll). Det besynnerliga är att bara fem minuter med motorvärmaren påkopplad hjälper och den startar bra efter det. Den mekaniska bensinpumpen är bytt och den kylvattenstyrda choken verkar fungera bra. Vad ska man göra, plocka ner och rengöra förgasaren?
Vidare kan ju också nämnas att den inte har någon tomgång kall, men fullt fungerande varm…
Tips och idéer?
Hur ska man få reda på vad som är sanning, har fått motstridiga uppgifter angående om det är en N eller S bil… 65 eller 75hk? Märkningen på bilen är 1,3S iallafall, pappren säger inte mycket… Nåt serienummer eller liknande man kan dechiffrera?
Mvh O

Svar: Som du beskriver det verkar det som motorn tror att den är varm (nått rätt arbetstemperatur) fast den är kall. Om du har en styrbox på bilen (sitter bakom höger kickpanel, åtminstone på senare Kadett E) kan den vara orsaken till problemet.

När det gäller om det är en N eller S vet jag inte om det går att utläsa av serienumret. Någon läsare som har koll och tips – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Robert Gustavsson

Rulla till toppen