Kopplingsproblem på treväxlad Sachs med handväxel

Fråga: Hej! Jag har precis bytt kopplingsarmen på min Sachs 50/3 LS handväxlad. Jag fick bort sprinten och monterade dit det nya, men nu får jag inte kopplingen att fungera alls. Det känns som att kopplingen känns stum och nyper fast, tar jag i så kommer den nya armen att vridas sönder. Känns som att jag skulle behöva expertens råd och tips på hur jag ska gå vidare.

Mvh Kenneth

 

Svar: Då har du med andra ord bytt hela axeln som går ner i motorn då kopplingsarmen sitter ihop med axeln. Längst ner på axeln finns en en flat sida vilken trycker på kopplingens tryckstång. Om du bytt denna del för att den flata sidan på axeln har fått en djup grop av tryckstången så har du förmodligen inget spel i kopplingsmekanismen med den nya axeln monterad. Börja med att lossa justerskruven i kopplingens centrum och känn efter hur armen beter sig. Om armen fortfarande känns stum kan det ha hänt något vid monteringen av armen.

När man lossat justerskruven ska armen bli helt ”lealös” och kunna röra sig lätt. På bilden ser man hur justeringen går till. Man drar in justerskruven tills armen får en frigång på 8-10 mm längst ut. Nu vet jag inte hur mycket du haft isär, men på bilden ser man tryckstängerna som består av tre delar; två längre stänger med en kortare rulle mellan dem. Vid pilen ser man flatsidan på axeln och hur den ska trycka mot den ena tryckstången.

Jim Lundberg

Rulla till toppen