Hur tjocka lameller på ILO 150?

Fråga: Halloj! Jag har precis bytt korklamellerna på en Monark från 1953 med en ILO 150cc enligt den Stora Tvåtaktsboken (del 1). Min fråga är hur mycket spel det ska vara i ”fjäderkorgen”, om jag mäter djupet fram till där låsringen ska sitta så är det 26 mm. Efter att jag planslipat korkarna så får jag det till 31 mm med alla ringar, kopplingskopp mm. Det går ju inte, det förstår jag, men jag antar att det måste vara något spel så att lamellerna släpper när jag drar in kopplingen Så hur mycket spel ska där vara? Slutligen hoppas jag ni förstår vad jag menar 🙂

Mvh Conny

 

Svar: Om jag förstår det hela rätt så är lamellpaketet med sina nya korkar tjockare än vad kopplingskorgen kan svälja. Jag har inga mått att ge dig för ILO-motorn, men i Classic Motor nummer 6/2014 finns en artikel som handlar om hur man räknar ut hur tjocka lamellerna ska vara i kopplingskorgen.

I korthet går det till så att man tittar noga på de hack som de gamla lamellerna har gjort i kanten på kopplingskorgen. På bilden ovan är lamellerna (rödmålade) för tunna och ligger därför längre in i korgen än hacken i dess kant. Man får justera korklamellernas tjocklek genom att slipa ner dem på ett slippapper mot plant underlag tills de hamnar rätt i korgen utifrån de gamla hacken.

Själva rörelsen som uppstår i lamellpaketet när man drar in kopplingshandtaget blir bara en, eller ett par millimeter som max. Den yttre plattan i kopplingen (som tryckstången trycker mot) ska alltså röra sig utåt någon millimeter när man frikopplat helt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen