Tvåväxlad Sachs som blev slö efter renovering

Fråga: Hej. Jag har en gammal Apollo Sport med 2-växlad Sachs från 1962 tror jag som jag förvärvade för ett år sedan. Då den var väldigt slö så beslöt jag mig för att riva isär motorn och byta alla packningar och packboxar. Efter ihopplockande av motorn visade den sig vara om möjligt ännu slöare. Jag gjorde rent avgassystemet och förgasaren, provade även med ställbart munstycke. Har även bytt bakelitpackningen vid förgasaren. När man sprejar startgas för att kolla om det drar tjuvluft, har motorn dött istället för att rusa, kan detta vara en ledtråd?

Tacksam för svar/ Kristian

 

Svar: Jag förutsätter att förtändningen står som den ska (1,5-2 mm) och att brytarna är justerade (0,35-0,45 mm). Kör en kilometer eller två på full gas och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och kolla på tändstiftet. Är isolatorfoten brun är bränsleblandningen korrekt. Är den vit är blandningen för mager och är den svart är blandningen för fet.

Kolla även att cylinderfotspackningen inte blockerar överströmningskanalerna. Rullar hjulen lätt? På en moped kan farten minska rejält om en broms bara ligger på litegrann.

Jim Lundberg

Rulla till toppen