Elproblem på Mustang Mamba

Fråga: Hej Jim, jag har just köpt din fina bok Stora Tvåtaktsboken del 1, Jag försöker få till min Mustang Mamba tvåväxlad handväxlad med Zündappmotor. Den är från 1978-79 och jag har haft den sedan den var ett eller två år gammal. Så den har hängt med ett tag 🙂

I alla fall jag har bytt tändspolen (utanpåliggande) och jag har bytt brytare, kondensator, och två av spolarna (ljusspolarna). Mopeden går jättebra, med det är något mysko elfel, ibland ligger tutan på, och ibland när jag kopplar av tutan funkar lysena fram och bak, men aldrig allt samtidigt. Jag har köpt ny switch och installerat den men det hjälpte inte.

Försöker förstå vad som är felet, och det verkar inte som om något av de fyra kopplingsscheman som finns i boken inkluderar min moped. Eller så är det jag som inte förstår det riktigt. (Jättefin bok för övrigt, jag kommer nog att köpa del 2 också om den innehåller något om min Mustang Mamba 🙂

Jag skulle verkligen uppskatta om du ville kika på hur det är kopplat, och kanske ge mig något tips.

Mvh Kenneth Håkansson

 

Svar: Jag har tyvärr inget kopplingsschema för just Mustang Mamba, men det ser ut som att din ljusomkopplare är ansluten på annat vis mot den som är avbildad i Stora Tvåtaktsboken (del 1). Fast olika omkopplare kan givetvis ha andra anslutningspunkter.

Enligt dåtida kabelstandard gäller följande:

Gul:               Ström från ljusspole

Svart:            Till dödarknapp

Grå:               Till baklampa (går direkt från spolen på nyare mopeder)

Grön:             Bromsljus (via kontakt)

Blå:               Från matarspole till utanpåliggande tändspole

Brun:             Signalhorn

Vit:                Halvljus (röd eller grå på ditt schema)

Gul/svart:      Helljus (röd eller grå på ditt schema)

Den grå kabeln går direkt till baklampan på din Mamba då den har en egen spole för detta. På ditt schema finns en orange kabel från matarspolen som är märkt ”Ej använd”. På vissa mopeder med utanpåliggande spole används matarspolen även till att driva tutan, men om det ska vara så på Mamba vet jag inte då jag saknar schema.

Men då mopeden fungerar ibland så bör det inte vara felkopplat. Om tutan plötsligt börjar låta kan det bero på att kabeln (brun) mellan tutan och omkopplaren är jordad. Ett hyfsat vanligt fel är att några kardeler från kabeln sticker ut ur omkopplaren och rör vid styret. Eller att kabeln kommit i kläm. Det är ju trångt under omkopplaren. I övrigt ser jag inget som är direkt fel i ditt hemritade schema, vilket förövrigt är väldigt bra gjort.

Om tutan får sin ström från ljusspolen måste man räkna med att lyset blir svagare när man tutar – så är det på äldre mopeder. Det kan ju tänka sig att det är två fel på din moped: 1. Den bruna kabeln kommer åt jord. 2: Tutan är defekt och låter bara ibland. En trasig tuta kan dra mycket ström trots att den är tyst och belastar ändå ljusspolen. Testa med en annan tuta och kolla upp att ingen kabel jordar någonstans.

När det gäller Stora Tvåtaktsboken, del 2 så finns där tyvärr ingenting om Mustang Mamba. Men det finns reparationsanvisningar för följande motorer (30 st):

ABG (påhängsmotor)

Anker M48

Berini (påhängsmotor)

Ciao

Cyclemaster (påhängsmotor)

CZ 125/150 cc

Ducati Cucciolo

Express M 52

Flink (påhängsmotor)

Fuchs (påhängsmotor)

HMW 50N

HMW 50 ZT

HMW 50 ET

Husqvarna D-motor

Husqvarna 98 cc

ILO 98 cc

ILO 250 (2-cyl)

Kreidler Florett

Kuli (påhängsmotor)

Lambretta TV 175 Serie 3

NSU 51 ZT

Puch Maxi

Royal Enfield 125 cc

Suzuki K50

Vespa 50 cc

Vespa P200E

Villiers 122 cc

Yamaha FS 1

Zweirad Union EM 50

Zündapp KM 48 & KM 50

Zündapp 255

 

 

Jim Lundberg

Elproblem på Mustang Mamba
Kenneths hemritade schema. Då upplösningen här på hemsidan är låg har jag delat upp schemat i två halvor nedan.
Elproblem på Mustang Mamba
Vänster halva.
Elproblem på Mustang Mamba
Höger halva.
Elproblem på Mustang Mamba
Inkopplingsanvisning på klassisk ljusomkopplare. Grå kabel går bort på nyare mopeder då dessa har en separat spole för bakljuset dit kabeln (grå) dras direkt.
Rulla till toppen