Fel kolv i min Cyclemaster?

Fråga: Hej jag håller på med en Cyclemaster där kolven inte går ända upp i cylindern, det skiljer 3 mm innan den går ända upp i cylindern. Frågan är om det ska vara så eller är det fel kolv som sitter i cylindern.

Mikael Andersson

 

Svar: Jag har visserligen ”dissekerat” en Cyclemaster i samband med boken Stora Tvåtaktsoken del 2, men jag minns inte om kolven gick ända upp på den motorn. I de flesta motorer brukar ytterkanten på kolvtoppen ligga flush med cylinderns toppdeck (tätningsytan mot topplocket).

Kolla om det finns spår i cylinderloppet efter en vändkant som ligger högre upp än översta ringen på nuvarande kolv. I så fall tyder det på att det suttit en annan kolv där innan som nått högre upp i loppet. Standarddiameter på cylindern är 32 eller 36 mm på Cyclemaster beroende på om det är 25,7- eller 32-kubiksversionen. Sedan brukar överdimension gå i 0,5 mm intervall upp till två eller tre steg.

Kolvbulten är 9 mm i diameter och så är det även på Nymans Autoped. Dennas kolv är dock 35 eller 39 mm beroende på om det är 31- eller 40-kubiksversionen och då är det inte så troligt att man stoppat i fel kolv från Autopeden. Om inte är så att din motor är borrad till 39 mm, eller att man stoppat i en överdimensionskolv från en Autoped 31 cc. Tyvärr så har jag inga mått på kolvbultshöjden på alla dessa kolvar.

Någon som har en Cyclemaster och vet hur högt originalkolven ska gå? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen