Fråga: Hej Jim! Är nyfiken på skillnaden i kraft mellan ILO G50 och FP50. Både är väl på 0,8 hästkrafter. Men är det skillnad i botten, mellan eller toppregistret på dessa tro? Hur ser skillnaden ut exempelvis mellan en Puch-motor och en ILO? Vad är egentligen skillnaden, då dessa motorer ligger relativt lika i hästkrafter? Upplever FP50 som väldigt klen dock.
Ha det gött.
/Roland
Svar: Alla mopedmotorer före 1961 fick bara ha 0,8 hästkrafter. Från 1961 höjde man gränsen till 1 hästkraft. Om din ILO G50 (eller cylindern) är från 1961 så har den 0,2 hästkrafter mer än ILO FP 50 som bara fanns fram till cirka 1955 (=0,8 hk).
Sedan är det svårt att jämföra karaktären på en tvåväxlad motor (G50) med en enväxlad (FP 50). Mopeder med dessa motorer har en totalutväxling på cirka 18:1 räknat på högsta växeln. Man får alltså köra G 50-motorn enbart på tvåans växel för att jämförelsen ska bli rättvis.
Men nog känns G 50-motorn piggare. Sedan beror det på vilken FP 50 man jämför med. Första Monarpeden med FP 50-motorn kom 1953 och hade en ljuddämpare med runt tvärsnitt. Denna är relativt trött. 1954 fick motorn en större ljuddämpare med ovalt tvärsnitt och dessa motorer är betydligt starkare på låga varv än föregångaren.
FP 50-motorn har vevhuset sammanbyggt med kopplingshuset och bör därför ha en sämre vevhuskompression jämfört med G 50-motorn. Mindre vevhusvolym ger sämre spolning i förbränningsrummet och omvänt. Sätter man dit en FP 50-cylinder på en G 50-motor så går den bättre.
Sedan beror det även på hur motortillverkaren konstruerat motorn. Ett trick som användes är att man lägger maxeffekten på ett lägre varvtal än vad motorn håller vid maxfart, alltså dryga 30 km/t. Då blir ju motorn starkare när den går ner i varv, som vid körning i uppförsbackar. Detta märks på många mopedmotorer som märkbart börjar ”stånka på” lite extra när de belastas hårdare.
Jim Lundberg