Rätt munstycke för max effekt

Fråga: Hej! Om man har ställbart munstycke på mopedmotorn måste man ändå laborera med olika huvudmunstycken för att motorn ska få bästa möjliga effekt? Finns det något knep för att komma någorlunda rätt? Det är ju jobbigt att skruva ur och tillbaka förgasaren 100 gånger. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning. Totalt okunnig på området

Göran Gustavsson

 

Svar: Det ställbara munstycket ersätter det fasta huvudmunstycket i förgasaren. På så vis kan man finjustera blandningen till motorn. Det ställbara munstycket kan bara användas på förgasare där huvudmunstycket sitter åtkomligt från utsidan av förgasaren (övre bilden). På förgasare med ringflottör (under bilden) sitter huvudmunstycket inne i flottörhuset och där kan man inte använda ett ställbart munstycke eftersom man inta kommer åt att justera det.

Om man ska optimera blandningen med ett fast munstycke får man prova sig fram. Det finns åtminstone två sätt att kolla vad som är bäst.

  1. Läsa av tändstiftet. Om stiftet är svart får motorn för mycket bensin (=för stort munstycke). Är stiftet kritvitt få motorn för lite bensin (=för litet munstycke). Rätt storlek på munstycket ska ge en brun färg på stiftet.
  2. Motorkaraktär. Om motorn fyrtaktar kraftigt och inte vill gå upp i varv är munstycket för stort. Om motorn sämre på full gas än halvt, eller trekvarts, gaspådrag är munstycket för litet. Även förgasarsmällar kan uppstå. Vid rätt storlek på munstycket ska motorn fyrtakta på riktigt höga varv när den är varmkörd.

Jim Lundberg

Rätt munstycke för max effekt
En del förgasare har en ringflottör (saknas på bilden) och då sitter huvudmunstycket (pilen) vertikalt orienterat och inne i flottörhuset. Här kan man inte använda ställbart munstycke.
Rulla till toppen