Min Puch Maxi går bedrövligt

Fråga: Hej. Min Puch Maxi går bedrövligt. Det är främst när den är varm och jag behöver gasa på i uppförsbacke som den helt tappar orken. Tycker främst det sker när jag gasar på max, men den går även dåligt när det inte är fullt gaspådrag. Har testat kompressionen vid kall och varm motor och får då: kall ca 9,8kg/cm2 och varm ca 8 kg/cm2. Är inte detta underligt?

Trodde att saker borde expandera vid värme och därmed att det borde bli tätare=bättre tryck, men jag kanske har missat något? Jag läste i någon tidigare ställd fråga som liknade problemet jag har och där föreslog du/ni bensintillförseln eller svag gnista och att man skulle testa sig fram:

Ska testa det du rekommenderar i tråden ovan, men undrar om ni har några fler förslag eller kommentarer gällande den uppmätta kompressionen. Jag undrar också om man måste ha full gas när man testar kompressionen, det är jag osäker på om jag hade.

Tack på förhand

Mvh

Åsa

 

Svar: Det kompressionstryck som du mätt upp är relativt högt. På de mopeder jag mätt upp kompressionstrycket har det legat mellan 4-6 kg/cm2. När det gäller skillnaden i tryck mellan kall och varm motor bör det bero på att tvåtaktsoljan i en kall motor är mer trögflytande och tätar bättre än i en varm motor då oljan blir ”vattnigare”. Visserligen sväller kolven av värmen vilket leder till ett mindre spel mellan kolv och cylinder, men den avgörande tätningen står kolvringarna för och där hjälper oljan till att täta i kolvringsgap och mellan ring och cylindervägg.

En kompis till mig testade att köra sin moped utan kolvringar. Den startade först efter en rullstart i hög fart nedför en brant backe. Motorn varvade väldigt mycket, men orkade inte hålla farten ens på plan mark så kolvringarna står för merparten av tätningen.

När man tar kompressionsprov på en motor ska man hålla full gas för att få maximal fyllning i förbränningsrummet. Skillnaden i mätresultat mellan ingen gas och full gas blir nog inte så dramatisk på en liten tvåtaktsmotor.

Testa med att köra mopeden uppför en riktigt lång backe och stäng av motorn direkt när du nått krönet. Ta ur tändstiftet och undersök det. Är det vitt så kommer det för lite bensin och är det blött/fuktigt kan gnistan vara för klen.

Skriv gärna Puch Maxi i sökrutan uppe till höger så hittar du fler trådar om denna moped som kanske kan vara till hjälp.

Jim Lundberg

Rulla till toppen