Ytbehandling och rostskydd på veteranmoped

Ytbehandling och rostskydd på veteranmoped

Publicerad

Fråga: Jag har en gammal Fram-King Framoped från 1950-talet som jag tänker renovera motorn på och ge mopeden ett ansiktslyft. Men jag vill samtidigt behålla den fina patinan som mopeden har fått under åren.

Har ni tips om hur jag kan ytbehandla mopeden för att göra den snyggare och dessutom försegla den gamla ytan samt skydda den mot väder och vind? Blir det bra om man lackar med klarlack på den gamla färgen? Behöver man/fungerar det med tvåkomponents klarlack till tanken? Kan den lösa upp färgen och dekalerna? Eller bör jag använda en annan metod? Behandla den med linolja? Eller med någon slags bilvax/lackförsegling?

Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Albin Ekström

 

Svar: Linolja är en metod som hjälpligt bevarar uppkommen patina. Problemet med rå linolja är att den härdar (oxiderar på grund av luftens syre) väldigt långsamt och lägger man påför tjockt kommer linoljan av dra åt sig smuts och mörkna/svartna. Möjligtvis gåt det bättre med kokt linolja som härdar snabbare. Men oavsett vilken linolja man väljer så måste behandlingen upprepas om man vill undvika att rosten breder ut sig. Bilvax är ett sätt att tillfälligt försegla en yta, men tyvärr så brukar rostfläckar bli vita av vaxet. Så kallad lackförsegling har jag aldrig testat och kan därför inte uttala mig om dess funktion.

En mer permanent variant är att lägga på ett lager tvåkomponents klarlack över den gamla lacken. Den tål också bensin och olja. Här kan man välja en mattare finish genom att tillsätta matteringsmedel i lacken om man så vill. Dagens tvåkomponents klarlack är "snäll" mot underliggande lack och dekaler även om man aldrig kan lämna någon garanti. Jag har dock själv lagt denna typ av lack på alla möjliga lacker – vanlig sprejfärg, Humbrol modellfärg och liknande som alla har tålt tvåkomponents klarlack. Nuförtiden kan man köpa tvåkomponents lack i sprejburk där man aktiverar härdaren genom att trycka in en knapp i burkens botten.

Men oavsett vad man väljer så måste ytorna rengöras noga innan. Börja med avfettning så att all olja och fett försvinner. Efter det kan det vara lämpligt att köra med en lackrengöring (mild rubbing) så att den gamla lacken blir fri från oxider och missfärgningar.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Saab 99 fyller 50

2 kommentarer

Erland: Min lärare i fordonsmek körde Saab 99 och den var alltid parkerad utanför skolan. Inget märkvärdigt över det men så bytte han plötsligt upp sig till en nyare Saab 99 med den nya helsvenska motorn. Då...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07